Tjuvstart på påskeutfarten straffer seg

03.31.2023, 06.45

I dag kan du bokstavelig talt gå på en smell om du forsøker å reise foran påskekøen. Det viser en skadeanalyse fra If.

Det ventes mange biler og lange køer under påskeutfarten i år også, understreker forsikringsselskapet If. (Foto: If)

Fredagen før palmesøndag er biler mest utsatt for skader i tiden mellom klokken 14 og 15. Typiske skader er påkjørsel bakfra og parkeringsskader.

Det går fram av en gjennomgang forsikringsselskapet If har gjort av skadetall de to siste årene.

– Innenfor denne timen er det en helt klar skadetopp, og stanging i kø mange steder. Det er nok også mange som stopper for å handle til hytta, og så blir det småbulking på parkeringsplassen eller i p-huset, sier kommunikasjonssjef Sigmund Clementz i If.

Hver femte bil på veiene i Norge er forsikret i If, viser markedsstatistikk fra bransjeorganisasjonen Finans Norge.

– Å reise et par timer før jobbslutt fredag før palmesøndag er et grep mange bruker for å komme tidlig av gårde. Likevel viser skadetall at det å reise på akkurat dette tidspunktet kanskje ikke er det aller lureste. Da er køen på sitt aller verste, og mange ulykker skjer, sier Clementz.

Å kjøre inn i bilen foran, er en typisk kollisjon ved påskeutfart og -hjemfart. If minner om at det er viktig å avpasse farten til vær og føreforhold og holde god nok avstand til bilen du kjører bak.

– De siste 10-15 årene har vi sett at påskeutfarten sprer seg mer og mer utover. Mange drar til hytte eller fritidshus allerede torsdag før palmesøndag. Et annet triks for å slippe køkjøring, er å dra når den er på nedadgående eller over. Etter klokken 17 eller 18 er det markant nedgang i skader på veiene. Fordi køen mer eller mindre er borte, sier han.