Stor økning av krasj i rundkjøringer
Norske sjåfører takler å kjøre i rundkjøringer dårligere enn før, viser skadestatistikk.

For noen år siden var den en markant nedgang i antall ulykker i rundkjøringer her i landet. Nå har den positive trenden snutt, viser skadetall fra Finans Norge.
Mens det til sammenligning var 3844 skadetilfeller i rundkjøringer i 2014, hadde tallet i fjor økt til 5098 skadetilfeller. I perioden 2017 til 2021 varierte det mellom 1900 til 2700 skader, og det var en positiv trend.
– Den negative utviklingen er beklagelig. Å kjøre i rundkjøring er vel så mye en sosial ferdighet som en trafikkteknisk øvelse, sier Andre N. Oldebråten, leder for bilskader i If.
– Rundkjøringer ble i sin tid ble innført for å senke skaderisikoen i kryss og få trafikken til å flyte bedre. Likevel er det like viktig her som på en motorvei å følge godt med, få god oversikt og vise aktsomhet, både for andre kjøretøyer, fotgjengere og syklister, sier han.
Skadene blir vanligvis ikke så store i rundkjøringer fordi farten er lav, ifølge If.
Kontroversielt tema
Temaet «hvordan kjøre riktig i rundkjøring» egnet til å skape opphetet debatt i nettavisenes kommentarfelter og ødelegge stemningen i ethvert familieselskap eller grillparty.
– Å diskutere «blinke eller ikke blinke til venstre før rundkjøring» kan skape skarpe fronter, sier Oldebråten.
Skadesjefen i If forteller at her går det et skarpt skille i den norske befolkning: De som tok sertifikatet før eller etter anbefalingen om å blinke inn i rundkjøringen ble innført.
Yrkessjåfører liker venstreblinking
I trafikkreglene finnes det ikke noe skrevet krav om bruk av blinklys til venstre i en rundkjøring. I enkelte tilfeller kan slik tegngiving likevel være nyttig informasjon for andre trafikanter, påpeker Statens vegvesen.
– Selv om det nok føles uvant å blinke for en del, vet vi at blant andre yrkessjåfører setter stor pris på tilleggsinformasjonen dette gir i trafikksituasjonen. Hemmeligheten til god flyt i rundkjøringer er at andre skjønner hva du skal gjøre på et så tidlig tidspunkt som mulig. Gjennom å senke farten, feltplassering og tegngivning gir du signaler til andre i trafikken. I noen situasjoner kan faktisk blikkontakt og bruk av håndbevegelser løse oppgaver i en rundkjøring. Det tror jeg mange har opplevd selv, sier Oldebråten.
Pressekontakt
Vi har dessverre ikke anledning til å svare på spørsmål om ditt kundeforhold.
Da må du kontakte våre dyktige medarbeidere på kundeservice.

Hold deg oppdatert på hva som skjer hos oss i If.

Få med deg hva som rører på seg i If gjennom Facebook-kontoen vår.

Se våre reklamefilmer, informasjonsvideoer og andre klipp.