Oslo-folk slappest i landet til å trekke ut støpselet

08.16.2023, 10.33

Lyn og torden skremmer åpenbart ikke folk i hovedstaden: De er Norges dårligste til å dra ut støpsler når det lyner og ettermontere overspenningsvern, viser undersøkelse.

Med enkle midler er det mulig å unngå skader fra lyn. Å dra ut støpselet fra kontakten er kanskje det letteste. (Foto: Pexels/CC)

Onsdag ettermiddag venter meteorologene mye lyn og torden i forskjellige områder på Østlandet. Meteorologisk institutt har derfor sendt ut gult farevarsel.

– Det er store forskjeller mellom landsdelene hvordan innbyggerne beskytter boligen mot lynskader. Hvorfor det er slik, er vanskelig å vite. Mulig det har noe å gjøre med kulturforskjeller og sikkerhetstradisjon, sier kommunikasjonssjef Sigmund Clementz i forsikringsselskapet If.

Folk i Innlandet og Viken ligger på topp i lynbeskyttelse. I disse to fylkene trekker 48 prosent ut støpselet til TV-en fra stikkontakten, mens Oslo ligger på bunnen: Her gjør bare 29 prosent det samme. I Agder fylke og på Sør-Østlandet er tallet 42 prosent, på Vestlandet 35 prosent og i Trøndelag og Nord-Norge 41 prosent.

Det går frem av en landsrepresentativ spørreundersøkelse YouGov har utført på oppdrag for If. 1006 personer fra hele landet har svart.

– På Sørlandet og i Vestfold og Telemark har 45 prosent overspenningsvern i sikringsskapet. Disse områdene ligger i tet. Dårligst er folk i Oslo. Her har bare 27 prosent overspenningsvern, sier Clementz.

Forsikringsbransjen registrerte 493 lynskader i august i fjor. I tillegg var det 386 «elektrisk fenomen»-skader, viser bransjetall fra Finans Norge. «Elektrisk fenomen» er i samme familie som lynskader. Skadene kom opp i nesten 24 millioner kroner bare denne måneden.

Siden 2010 har det vært påbudt med montering av overspenningsvern i alle nye boliger og ved større renoveringer av det elektriske anlegget hjemme. Et såkalt grovvern i sikringsboksen er den beste beskyttelsen mot store spenningsendringer når det lyner og tordner. If oppfordrer til ettermontering.

– Såkalte finvern som settes i kontaktene har liten eller ingen effekt uten at grovvern er på plass, sier Clementz.