Kontakt pressevakt i perioden mandag 23. juni til og med søndag 13. juli.
Uke 28 (7. juli t.o.m 13. juli):
Petra Hallebrant - telefon +46 72 963 73 32 (10. juli-13. juli)
I dag legger forsikringsselskapet If frem sitt resultat for andre kvartal og første halvår 2024. Den sterke veksten innenfor alle forretningsområder fortsetter.
En hard vinter preger det første kvartalet og storskader det andre, men takket være Ifs størrelse og diversifisering fortsetter resultatet å være sterkt og stabilt.
– Vår mangfoldige forretningsmodell og størrelse er en styrke, på samme måte som vår utmerkede prisstrategi. Vi vokser innenfor alle forretningsområder, og er en pålitelig partner for våre kunder. Vi håndterer 100 MSEK i skadeoppgjør hver eneste dag, fra værrelaterte skader til storskader, inkludert skader som får mye oppmerksomhet i offentligheten, sier konsernsjef Morten Thorsrud i If.
Den jevne premieveksten (7,3 prosent) i første halvår 2024 er støttet av robust vekst i alle forretningsområder. Veksten i privatmarkedet er hovedsaklig drevet av personforsikringer (12 prosent) og eiendomsforsikringer (6 prosent), mens veksten innenfor området Motor (5 prosent) er beskjeden på grunn av fortsatt lave salgsvolumer av nybiler i første halvår i 2024. Premieveksten ble også styrket gjennom fortsatt høye og stabile fornyelsesrater og bevaring av eksisterende kunder.
– Mennesker og bedrifter er mer og mer opptatt av helse og livsstil. Vi er godt posisjonert i markedet, og vi opplever en stor interesse for våre personforsikringprodukter, sier Morten Thorsrud.
Totalt rapporterer If et resultat før skatt på 8 368 MSEK for første halvår 2024. Det utgjør en økning på 12,4 prosent sammenliknet med samme periode i fjor. Resultat fra forsikringstjenester for andre kvartal ble 2 513 MSEK (2 412 MSEK), med en totalkostnadsprosent på 83,1 (82,9).
Ifs digitalisering fortsetter med fokus på effektivitet i driften og forbedring av kundereisene. Gjennom første halvår 2024 så If en jevn vekst i digitalt salg, kundekontakt og innmelding av skader. Privatkunder ønsker i større og større grad et digitalt kundeforhold, mens menneskelig hjelp og service fortsatt er en viktig del av den totale serviceleveransen.
– Igjen, vår størrelse er en virkelig konkurransefordel. Den gjør oss i stand til å investere i delt infrastruktur for både digitalt salg og tjenester. Jeg er veldig stolt over av vår digitale reise så langt, og hvordan vi har forenklet kundenes tilgang til forsikring. Vi har fortsatt mer potensial å utnytte gjennom å skalere viktige digitale områder i alle markeder, og gjennom å styrke kundetilbudet vårt ytterligere, sier Morten Thorsrud.
If er en del av Sampo Group, det ledende skadeforsikringsselskapet i Norden – og det eneste forsikringsselskapet som tilbyr tjenester i alle nordiske land, kundesegmenter og produkter. Konsernet er også en betydelig aktør i det voksende markedet for digital skadeforsikring i Storbritannia. Sampo er notert på Nasdaq Helsinki og Nasdaq Stockholm.
For mer informasjon om Sampo Group, se: www.sampo.com/result
For mer informasjon om Sampos resultater, vennligst kontakt Sampo via:
Maria Silander, Communications Manager, Media Relations, telefon +358 10 516 0031
Uke 28 (7. juli t.o.m 13. juli):
Petra Hallebrant - telefon +46 72 963 73 32 (10. juli-13. juli)
Vi har dessverre ikke anledning til å svare på spørsmål om ditt kundeforhold.
Da må du kontakte våre dyktige medarbeidere på kundeservice.
Hold deg oppdatert på hva som skjer hos oss i If.
Få med deg hva som rører på seg i If gjennom Facebook-kontoen vår.
Se våre reklamefilmer, informasjonsvideoer og andre klipp.