If venter stor pågang når ekstremværet «Hans» herjer

08.06.2023, 18.28

Ekstremværet «Hans» har søndag kveld fått tildelt hendelsesnummer «43555» hos If. Allerede før uværet begynner. Det betyr at forsikringsselskapet venter mange skader mandag og tirsdag.

Ekstremværet «Hans» er meldt å nå Sør-Norge mandag og tirsdag. Forsikringsselskapet If forbereder seg på å ta imot mange skademeldinger og sende ut mannskaper for å hjelpe. (Foto: Pexels/CC)

Søndag holdt If beredskapsmøte for å være godt forberedt på å ta imot mange skademeldinger.

– Dette er noe vi rutinemessig gjør når det ventes hendelser hvor et stort antall eiendommer og mennesker kan bli rammet. Da vil vi sende ut skadeeksperter for å bidra til blant annet å fjerne vann fra kjellere, igangsette tørking og gjøre forberedelser for å sette boligen eller bedriften i opprinnelig stand igjen, sier kommunikasjonssjef Sigmund Clementz i forsikringsselskapet If.

Flytter folk

Han forteller at skadebehandlere som for eksempel arbeider med reiseskader eller bilskader til vanlig, kan bli flyttet midlertidig for å hjelpe til med å ta unna for stor pågang av eiendomsskader.

Ifølge Clementz jobber If hele tiden tett på folk som blir rammet ved hendelser som dette, og får godt overblikk over situasjonen gjennom skadeeksperter selskapet sender ut – og mange, mange fortvilte telefonsamtaler med kunder som er rammet.

– Ofte må vi fortelle folk at selv om situasjonen ser ille ut, vil det bli bra til slutt, sier han.

Ikke første gang med store hendelser

– Vi og andre forsikringsselskaper har mye erfaring med å håndtere store hendelser med mange skader samtidig, men det kan dessverre hende det blir ventetid likevel. De som er alvorligst rammet og trenger hjelp raskt blir prioritert ved en slik ekstremhendelse, understreker han.

– Ved omfattende skader og behov for snartlig hjelp er det bare å ringe. Dersom det er en mindre skade, bør du bruke skademelding på nett. Alle innkomne skader blir behandlet av våre store skadesentre i Oslo, Bergen, Grimstad, Bodø, Tromsø og på Hamar. Vi er klare til å håndtere skader «Hans» påfører forsikringstakerne, og har mulighet til å bemanne opp ytterligere om nødvendig, sier Sigmund Clementz i If.