If: Studenter bør skaffe egen forsikring

08.08.2022, 07.04

Ferske studenter bør ikke lene seg på foreldrenes innbo- og reiseforsikring, mener forsikringsselskapet If. Å glemme aldersfrister kan bli kostbart ved skade.

Nybakte studenter bør sette seg inn i reglene rundt forsikringsdekninger når de flytter hjemmefra, oppfordrer If. (Foto: Pexels / CC)

Så sant studenten ikke endrer folkeregistrert bostedadresse, er det mulig å være omfattet av foreldres innbo- og helårs reiseforsikring i en overgangsfase. Her er reglene litt forskjellige mellom forsikringsselskapene for når denne dekningen opphører på grunn av alder.

Hos If kan du være dekket hos foreldre inntil du fyller 21 år, så sant du har samme folkeregistrerte adresse.

– Det mange nok ikke er klar over, er at de kan mangle dekninger som knytter seg spesielt opp mot det nye studentlivet, som ulykkesforsikring. Så ferske studenter bør kjøpe sin egen forsikringsdekning, tilpasset sin nye tilværelse, sier kommunikasjonssjef Sigmund Clementz i If.

Han mener det å ha ansvar for sin egen forsikring er en del av det å bli voksen og ta ansvar for egen husholdning.

– Vi vet at forsikringer ikke er det folk i begynnelsen av 20-årene tenker mest på. Men ha et aktivt forhold til forsikringer. Hvis ikke, kan du for eksempel plutselig havne i en alvorlig situasjon: Brann på hybelhuset. Eller du er utenlands, og faktisk ikke har reiseforsikring.fordi du feilaktig trodde at du var dekket av foreldres forsikringer som 23-åring, sier Clementz.

Dekker psykologhjelp

– Når du flytter hjemmefra er det greit å ha sin egen forsikring. Det må du likevel ha før eller siden. Som regel koster det bare en drøy hundrelapp i måneden for en studentdekning. Studentpakkene til forsikringsselskapene er skreddersydd studenttilværelsen, og inkluderer gjerne ulykkesforsikring, sier han.

Pakkene med studentforsikring omfatter vanligvis reise-, innbo- og ulykkesforsikring, og koster gjerne 100-200 kroner i måneden, litt avhengig av omfanget på dekningene.

I tillegg kan studentpakkene inneholde slikt som dekning av studieavbrudd og psykologisk førstehjelp ved akutt psykisk krise.

Må du avbryte studiene dine på grunn av sykdom eller ulykke kan du hos If få dekket studiepenger med inntil 100 000 kroner, sier Clementz.

Innfører tabbeforsikring

Såkalt uhellsdekning – tabbeforsikring – er noe nytt innen utvidede dekninger for studenter:

– Forsikringen dekker uhellsskader på tingene dine. Er du for eksempel uheldig og søler kaffe over PC-en din, eller ødelegger solbrillene dine ved å sette deg på dem, er skaden dekket, sier Clementz.

Hos If dekkes uhellsskader i hele verden med inntil 40 000 kroner. Egenandelen er 2 000 kroner.