If frykter ulykker på vinterdekk i sommer (fylkestall)

04.19.2023, 08.18

Flere enn én av ti sjåfører kjører på trafikkfarlige dekk i juni og juli, viser en ny analyse. I Oslo er det flest.

Vinterdekk med myk gummiblanding gir dårligere trafikksikkerhet på sommerføre, påpeker forsikringsselskapet If. (Foto: If)

Noen skifter aldri til sommerdekk, men kjører på vinterdekk hele året.

Dette er trafikkfarlig, advarer forsikringsselskapet If.

– Gummiblanding og mønster på vinterdekk er laget for snø- og isføre, og kan være svært risikabelt på veien når sola steiker eller styrtregnet pøser ned, sier kommunikasjonssjef Sigmund Clementz i If.

11,9 prosent bruker vinterdekk uten pigger på bilen i juni og juli. Det viser en analyse If har gjennomført av skadetakseringer hos selskapet sist sommer.

I Oslo er andelen hele 26,4 prosent. I fylkene Vestland og Trøndelag er det også mange som kjører på vinterdekk i juni og juli, henholdsvis 17,6 og 14,9 prosent. I Nordland, Troms og Finnmark er det bare 1-2 prosent som kjører på vinterdekk uten pigger om sommeren. Her er det til gjengjeld en del som bruker piggdekk i sommervarmen.

Analysen er gjort på grunnlag av 2500 skadetakseringer av If-forsikrede biler over hele Norge.

Om lag hver femte personbil som kjører på veiene her i landet er forsikret i If, ifølge markedstall fra bransjeorganisasjonen Finans Norge.

Livsfarlig vannplaning

– Gummien i vinterdekk er mykere enn i sommerdekkene. Dette gir drastisk lengre bremselengder og dårligere stabilitet i svinger. Mønsteret på tvers i et vinterdekk er dessuten laget for å få godt grep på snø og is. I et sommerdekk er det langsgående riller. De er der for å transportere bort vann, og er helt nødvendige for å unngå eller redusere effekten av vannplaning, sier Clementz.

Ifølge kommunikasjonssjefen i If finnes det ikke noe som heter helårsdekk.

– En del tror at såkalte overgangsdekk eller kontinentale vinterdekk fungerer året rundt i Norge. Dette er vinterdekk som er laget for å tåle noen tilfeldige besøk på snøføre. Disse dekkene vil jeg si er hverken er fugl eller fisk for norske forhold. Her i landet er det to tydelige dekksesonger, og det er derfor nødvendig med to hjulsett som er tilpasset hver årstid, sier Clementz.

På sommerdekk i januar

Det er ikke bare vinterdekk som blir brukt året rundt. Clementz forteller at forsikringsselskapet får inn skader fra sjåfører som kolliderer på sommerdekk i januar, og sier at de kjører med slike dekk hele året.

– Dekk tilpasset årstid, vær og føre er viktig for din egen og andres sikkerhet, sier Clementz.