Her har nordmenn biltrøbbel i ferien

07.20.2023, 06.01

Varmebølgen ser ut til skremme nordmenn fra å kjøre bil til Spania i sommer. I år har nordmenn motorstopp og behov for veihjelp først og fremst i Tyskland og Norden, ifølge If.

Tyskland er ett av landene som peker seg ut med bilskader på norske biler i sommer, opplyser If. (Foto: If)

Nivået på bilskader og behov for veiassistanse og bilredning utenlands ligger i sommer godt over hva det var i normalåret 2019, før pandemien. Det opplyser forsikringsselskapet If.

De vanligste landene nordmenn kommer opp i biltrøbbel er Sverige, Danmark, Finland og Tyskland.

– I sommer peker Italia seg ut, men vi har vi hatt få skadesaker fra Spania så langt i ferietiden. Dette tror vi kan ha sammenheng med varmebølgen. I Spania pleier norske biler alltid å ha en del problemer. Men sommeren er ennå ikke over, sier kommunikasjonssjef Sigmund Clementz i If.

Hver femte bil i Norge er forsikret i If, viser markedsandelstall fra bransjeorganisasjonen Finans Norge.

If har registert få kollisjonsskader så langt i sommer fra norske bilister som kjører i Norden og resten av Europa.

– I årevis har det vært et stort problem med innbrudd i biler i Gøteborg. Så langt i sommer har vi bare fått inn to-tre saker. Det virker som det har skjedd en positiv utvikling på krimfronten i byen, sier Clementz.

De vanligste utenlandssakene handler om at den norske bilen har kollidert, fått motortrøbbel, ruteknusing ved innbrudd eller sprengte bildekk/punktering.

Dekk sprenger

– Riktig dekktrykk og dekk hvor gummien ikke er for gammel er alfa og omega hvis du skal kjøre i høye hastigheter på Autobahn i Tyskland. Dessverre pumper en del opp bildekkene nærmest som ballonger før de skal kjøre i timesvis i helt annen fart enn til dagligvarebutikken hjemme. Når dekkene blir varme av den ekstreme hastigheten, utvider luften seg – og dekkene sprenger, sier Clementz.

– Før du reiser på bilferie bør kjøretøyet på service og sjekk på verksted. Det kan skåne deg for mange ubehageligheter, sier han.

Veiassistanse dekket på kasko

Bilskader utenlands i Europa er dekket av norske forsikringsselskaper på ordinære bilforsikringer. Det samme er veiassistanse og bilberging.

– Veiassistanse – også i andre nordiske land og i resten av Europa – er dekket på kaskoforsikringen til norske forsikringsselskaper. Det er det en del som ikke er klar over, sier kommunikasjonssjefen i If.