«Hans»-skadene mer enn doblet på fire timer

08.07.2023, 17.58

Klokken 20 mandag har forsikringsselskapet If mottatt 150 skademeldinger fra ekstremværet «Hans». Det er sjelden antallet skader øker så raskt, ifølge If.

Når det kommer regnvann inn i en bolig, vannet sjelden som det er fra springen. Vanligvis vil det være jord og sand i vannet. Hvis man er veldig uheldig, kan tilbakeslag fra avløpsnettet fylle kjelleren med en blanding av regnvann og kloakk. (Arkivfoto: If)

Pågangen for å melde inn skader fra vanninntrenging i boliger og bedrifter er stor: På fire timer, mellom klokken 16 og 20 mandag, har skademeldingene til If mer enn doblet seg i antall: Fra 70 til 150 skader.

Også noen biler har fått vannskader, opplyser selskapet.

Flesteparten av ødeleggelsene har til nå skjedd i Viken, Oslo og Innlandet.

Pågangen inn til Ifs skadesentre er stor mandag kveld, og selskapet venter at antallet skader for If alene vil runde 200 før midnatt.

– Meteorologene melder at det skal regne kraftig mange steder natt til tirsdag og på tirsdag. Som ikke dét er nok, vll mange også få regn på onsdag. Klart mange vil bli rammet hardt av den uvelkomne gjesten «Hans». Det kommer til å bli meldt inn skader i mange dager, også i ukene etter at regnet har lagt seg, sier kommunikasjonssjef Sigmund Clementz i If.

Langvarig regn, virkelig trøbbel

Han understreker at siden det kraftige regnet vil holde på lenge, vil vannet mette jordsmonnet. Dette vil føre til at bakken vil drenere regnet dårlig, og mye av overvannet vil finne sine egne veier på overflaten. For eksempel inn et kjellervindu.

– Asfalt, som parkeringsplasser, gater og veier, går dårlig sammen med mye regn. Når jorden i tillegg blir mettet og ikke kan ta til seg mer vann, gir det oss som samfunn virkelig trøbbel, sier Clementz.

Skader for over en halv milliard

6. august 2016 høljet regnet ned over Asker, Bærum og deler av Oslo i flere timer, og det ble vannskader for mellom 500 og 600 millioner kroner. Hundrevis av kjellerleiligheter og kjellerstuer ble totalskadd, og flere titalls biler ble ødelagt av vannmassene.

Over 4000 eiendommer ble berørt, og mange boliger fikk store vannskader denne dagen.

– Mye av grunnen til at det ble så mange skader, var at det regnet kraftig over mange timer. Da bidro ikke jordsmonnet og naturen å hjelpe til med drenering. Noe slikt kan skje nå også mange steder, sier kommunikasjonssjefen i If.

Clementz påpeker også at mye regnvann og mettet jord øker sannsynligheten for jordskred.