Hovedmeny Til innhold

Presse

Er du journalist? Her finner du blant annet våre pressekontakter, pressemeldinger og lenker til våre sosiale medier. 

Besøk vårt presserom

Pressekontakter

Sigmund Clementz

Sigmund Clementz

Kommunikasjonssjef
+47 982 49 805
Send e-post

Ellen Paulsen

Ellen Paulsen

Kommunikasjonssjef
+47 900 36 010
Send e-post

Pressemeldinger

Flere ulykker på trafikkfarlige vinterdekk i sommer

07.14.2023, 06.17

Oslo peker seg klart ut som området hvor flest bruker vinterdekk i juni og juli, viser ferske skadetall. Også i andre fylker er andelen høy. Vinterdekk om sommeren utgjør en fare i trafikken, advarer If.

Vinterdekk med myk gummiblanding gir dårligere trafikksikkerhet på sommerføre, påpeker forsikringsselskapet If. (Foto: If)

Myke vinterdekk i varmen kan gi drastisk lengre bremselengder i høye hastigheter og vannplaning ved regn, understreker forsikringsselskapet.

22,1 prosent av Oslo-bilene som har vært inne til skadetaksering hos forsikringsselskapet If i juni og så langt i juli, har vært skodd med vinterdekk uten pigger.

– Gummiblanding og mønster på vinterdekk er laget for snø- og isføre, og kan være svært trafikkfarlig på veien i sommervarmen, sier kommunikasjonssjef Sigmund Clementz i If.

Viken kommer på neste plass, med 13,9 prosent. Deretter følger Agder med 11,6 prosent andel vinterdekk på sommerføre.

Færrest på piggfrie vinterdekk om sommeren er i Mørge og Romsdal (1,3 prosent), Innlandet (4,6 prosent) og Rogaland (6,9 prosent).

Grunnlaget for tallene er 1656 skadetakseringer av If-forsikrede biler i hele landet i perioden. Hver femte bil i Norge er forsikret i If, viser markedstall fra bransjeorganisasjonen Finans Norge.

Livsfarlig vannplaning

– Gummien i vinterdekk er mykere enn i sommerdekkene. Dette gir drastisk lengre bremselengder og dårligere stabilitet i svinger. Mønsteret på tvers i et vinterdekk er dessuten laget for å få godt grep på snø og is. I et sommerdekk er det langsgående riller. De er der for å transportere bort vann, og er helt nødvendige for å unngå eller redusere effekten av vannplaning, sier kommunikasjonssjefen i If.

Ifølge Sigmund Clementz finnes det ikke noe som heter helårsdekk.

– En del tror at såkalte overgangsdekk eller kontinentale vinterdekk fungerer året rundt i Norge. Dette er vinterdekk som er laget for å tåle noen tilfeldige besøk på snøføre. Disse dekkene vil jeg si er hverken er fugl eller fisk for norske forhold. Her i landet er det to tydelige dekksesonger, og det er derfor nødvendig med to hjulsett som er tilpasset hver årstid, sier han.

På sommerdekk i januar

Det er ikke bare vinterdekk som blir brukt året rundt.

Kommunikasjonssjefen i If forteller at forsikringsselskapet får inn skader fra sjåfører som kolliderer i januar på sommerdekk, og sier at de kjører med slike dekk hele året.

Følg oss på LinkedIn

Hold deg oppdatert på hva som skjer hos oss i If.

Facebook

Få med deg hva som rører på seg i If gjennom Facebook-kontoen vår.

Besøk vår YouTube-kanal

Se våre reklamefilmer, informasjonsvideoer og andre klipp.