Dyr strøm dobler frostskadene i hus og hytter

12.22.2022, 07.05

Forsikringsselskapet If har de siste ukene mottatt uvanlig mange skademeldinger om rørbrudd og frostskader. Feilaktig strømsparing og kulde fører til store vannlekkasjer.

Slik kan det se ut etter at frosten har ødelagt rør på et hyttebad. (Foto: If)

Hittil i vinter har If registrert over 50 frostskader med brudd i vannrør i hjem og hytter.

– Det er omtrent dobbelt så mange som normalt på denne tiden. Dyr energi og feilslåtte forsøk på strømsparing får nå sitt utslag i frostspreng i rør hjemme hos folk. I den største skaden hittil er det ødeleggelser for over 350 000 kroner, sier kommunikasjonssjef Sigmund Clementz i If.

– Hvis du drar bort i jule- og nyttårshelgen, husk at det bør være rundt 10 plussgrader i alle rom der det går vannrør. Å slå av all oppvarming er nærmest som å be om vannkaos hjemme, sier han.

Pliktig til å forebygge

Forsikringsselskapene har mulighet til å korte ned på erstatningen dersom du har opptrådt grovt uaktsomt.

Forebygging og begrensning av skader er noe du er pliktig til å bidra til selv, ifølge forsikringsavtaleloven.

– I noen frostsaker i vinter har vi dessverre avkortet 15-20 prosent på grunn av grov uaktsomhet. I ett tilfelle 50 prosent. For å unngå skader hjemme, er det viktig å tenke over at vann og kulde er en dårlig kombinasjon. Strømsparing er bra, men tenk over hvilke konsekvenser enkelte strømsparingstiltak kan få. Ikke slå av all varme på hytta uten å stenge vanninntaket samtidig. Husk tilstrekkelig varme på i alle rom med vannrør hjemme, sier Clementz.

Tar uker å utbedre

– I vinter er det spesielt viktig å gjøre de riktige tingene når strømmen er så dyr. En alvorlig vannskade på hytta vil gjøre den ubrukbar i lang tid. Oversvømmes kjelleren av vann hjemme, vil boarealet ditt bli begrenset i ukesvis mens tørking og utbedring blir gjort av håndverkere som jobber for forsikringsselskapet, sier han.

Sist vinter hjalp forsikringsselskapene til ved 2200 frost- og vannskader i boliger og hytter. Kulda gjorde ødeleggelser for over 156 millioner kroner, viser tall fra bransjeorganisasjonen Finans Norge.