Digitalisering en nøkkelfaktor for Ifs sterke resultat

11.02.2022, 07.59

Forsikringsselskapet If kan vise til nok et sterkt kvartal, med 5,7 prosents vekst i premieinntektene og en totalkostnadsprosent på 81,6.

- I år etter år er If det største forsikringsselskapet i Norden. Det at antallet kunder øker og at kundetilfredsheten stiger fra et allerede høyt nivå, er tegn på at vi gjør noe riktig, sier konsernsjef Morten Thorsrud i If.

Det er en turbulent tid med høy inflasjon, stigende renter og krig. If håndterer denne turbulensen godt. En nøkkelfaktor er selskapets hybridmodell som kombinerer det å være det mest digitale forsikringsselskapet, med en ikke-digital, fysisk leveranse til kundene.

Det tekniske resultatet styrkes gjennom det tredje kvartalet til 2 498 MSEK, totalkostnadsprosenten holder seg stabilt under målnivået og kundeantallet øker i samtlige forretningsområder. Kundetilfredsheten og fornyelsesgraden holder seg på et meget høyt nivå.

En viktig del av bakgrunnen for resultatet er at If har lykkes med å bli det ledende digitale forsikringsselskapet i verdens mest digitale marked.

- Norden er verdens mest digitalt modne forsikringsmarked, og kundene våre er verdensledende på å bruke digitale løsninger. Vi tar ting som Bank-ID og Vipps for gitt, vi har digitale registre for biler og hus, og den digitale modenheten hos kundene er veldig høy, sier Morten Thorsrud, konsernsjef i If.

Digitaliseringen driver forsikringsbransjen fremover med store klyv. Den raske utviklingen favoriserer teknologiorienterte selskaper som er store og etablerte. Det finnes tre viktige årsaker til dette:

For det første gir størrelse muligheter til å satse. Ifs tech-samfunn består av mer enn 1 000 høyt kvalifiserte og engasjerte personer, og selskapet satser hvert år mer enn en milliard kroner på IT-utvikling.

For det andre får man et viktig konkurransefortrinn som et stort forsikringskollektiv: Data. Data blir til kunnskap som gjør det mulig å håndtere risiko og sette riktige priser. If forsikrer eksempelvis hver femte bil i Norden, som igjen betyr at selskapet har mer innsikt i trafikkadferd og risikofaktorer enn noen andre.

For det tredje er forsikring et hybridprodukt, der digitalisering kan gjøre kundeopplevelsen enklere og mer smidig, men der leveransen likevel ofte er fysisk. If kan utvikle tekniske verktøy som gjør det mulig å selv fotografere bilen sin når de har blitt påkjørt, samt booke verkstedtime digitalt. Men når noen får motorstopp langs veien strekker ikke digitale løsninger til. Da må en bergingsbil på plass så fort som mulig, slik at kunden får rask og riktig hjelp.

I år etter år er If det største forsikringsselskapet i Norden. Det at antallet kunder øker og at kundetilfredsheten stiger fra et allerede høyt nivå, er tegn på at vi gjør noe riktig. Resultatet vi presenterer i dag er en effekt av dette, sier konsernsjef Morten Thorsrud.

Konsernresultat for tredje kvartal

Nordens største forsikringsselskap presenterer et stabilt resultat, til tross for et svakt nybilsalg og flere storskader enn normalt. Resultatet er på linje med året før når man hensyntar midlertidige effekter fra pandemien. Det finnes en positiv effekt av de stigende rentene, nemlig for den delen av skadereservene som er diskonterte.

Totalkostnadsprosenten er litt høyere enn den var i Q3 i 2021. Dette forklares med en covid-19-effekt som midlertidig presset totalkostnadsprosenten ned. Kvartalsresultatet er også preget av flere storskader enn normalt, samt et svakt nybilsalg. Dette merkes spesielt godt i Sverige.

Den uvanlig høye inflasjonen gjør det viktig å justere prisene på en bærekraftig måte, da If tilbyr kundene tolv måneders prisgaranti. På nordisk nivå anslår If at inflasjonen for skadekostnader vil ligge på 4-5 prosent det kommende året.

• Totalkostnadsprosenten for Q3 er 81,6 (80,2 prosent i Q3 2021). For årets første ni måneder er den på 79,8 prosent (80,8).
  • Det tekniske resultatet for kvartalet er 2 498 MSEK (2 448).
  • Premieinntekten i kvartalet var 11 537 MSEK (10 536).
  • If har totalt en premievekst på 5,7 prosent i kvartalet og 7,0 prosent i de første ni månedene, sammenlignet med samme periode i fjor.
  • Investeringsresultatet i tredje kvartalet var 507 MSEK (294) og for årets første ni måneder 2 037 (1 775).

Det norske resultatet

Premieinntekten, eksklusive valutaeffekter, vokser med 7,6 prosent i Q3 og 8,7 prosent gjennom årets ni første måneder. Stadig flere kunder kjøper forsikringer og melder skader gjennom våre digitale løsninger.

Det norske resultatet er negativt påvirket av mange store skader.

• Premieinntekten i Q3 var på 3 569 MSEK (3 110 MSEK i Q3 i 2021).
  • Det tekniske resultatet landet på 628 MSEK (828 MSEK).
  • Totalkostnadsprosenten for Q3 var på 86,6 prosent (79,5).