Bilhjul faller av i fart etter hjulskift

04.02.2024, 06.44

Å glemme etterstramming av hjulboltene kan få alvorlige følger: Bare tilfeldigheter gjør at mennesker ikke blir alvorlig skadd når et bilhjul løsner i høy hastighet, påpeker If.

I enkelte tilfeller kan vibrasjoner få hjulmuttere eller -bolter til å løsne etter hjulskift. Derfor er det viktig å etterstramme etter å ha kjørt noen mil. (Foto: If)

Hvert år får forsikringsselskapet If inn fire-fem biler med alvorlige karosseriskader fordi hjulene har løsnet i trafikken.

Husk å etterstramme hjulmutterne eller -boltene ved 10–30 kjørte kilometer etter at du har skiftet hjul på bilen, påpeker selskapet.

Det gjelder også om hjulskiftet har skjedd på verksted eller dekkhotell, selv om boltene er skrudd til med maskiner.

Ulykkene skjer som regel rundt tiden hvor folk skifter legger om hjul fra vinterdekk til sommerdekk – eller den andre veien. Grunnen er at smårystelser får muttere til å bevege seg hvis de ikke er skrudd godt nok til.

Hjul løsner i 80-sonen

– Det er bare tilfeldigheter som gjør at mennesker ikke blir alvorlig skadd når et hjul løsner i høy fart. Hvis en bil plutselig mister et hjul i 80-90 kilometer i timen, er det lett å tenke seg konsevensene, sier kommunikasjonssjef Sigmund Clementz i If.

Antallet sjåfører som opplever at mutterne til bilhjulene løsner er høyere enn hva som blir meldt inn til forsikringsselskapene.

– Heldigvis oppdager de fleste at det er noe alvorlig feil med bilen før det skjer en ulykke. Den vanligste måten å oppdage løse hjulmuttere på, er at du hører en rar lyd når du kjører. Du kan også i enkelte tilfeller føle at bilen er litt ustabil og at det er «noe» når du beveger rattet. Deretter bare baller det på seg, sier han.

Derfor er det viktig at du etterstrammer med hjulmutternøkkel når du har kjørt noen mil i etterkant av hjulskift, understreker kommunikasjonssjefen.

Mangler viktig verktøy

– I dag er det faktisk biler som kommer uten hjulmutternøkkel eller hjulkryss, men det er så viktig å ha at du bør kjøpe det og ha hjulkrysset liggende i bilen. Et enkelt hjulkryss koster fra en hundrelapp og oppover, sier Sigmund Clementz i If.