Kontraktsrett

Innenfor rettsområdet kontraktsrett hjelper vi deg med inngåelse, utforming, gjennomføring og forhandlinger av kontrakter. Vi hjelper deg også dersom dere havner i en kontraktsrettslig konflikt.


Ved uenighet om avtaleforståelsen, hjelper vi deg med å avklare partenes rettigheter og plikter.

Er du klar for å fremsette en reklamasjon? Svar på de åtte spørsmålene under og test hva du kan om reklamasjon.

Quiz om reklamasjon
Kjøp av varer som næringsdrivende reguleres av?
  • Riktig!

  • Loven gjelder kjøp forsåvidt ikke annet er fastsatt i lov. For forbrukerkjøp gjelder forbrukerkjøpsloven. For kjøp av fast eiendom gjelder avhendingslova, jf. Kjl. § 1.
  • Beklager, feil svar

  • Forbrukerkjøpsloven kommer til anvendelse der du selger varer til en forbruker. I motsetning til kjøpsloven, så kan ikke partene avtale seg bort fra reglene.
Du oppdager en feil på en ny maskin. Det er flere ting som er riktig å gjøre i løpet av en reklamasjon, men hva er det første du bør gjøre?
  • Riktig!

  • I en travel hverdag er det viktig at man ikke utsetter å reklamere, for da kan du tapet kravet fullstendig. Du må reklamere innen rimelig tid fra du oppdaget eller burde oppdaget feilen. Det er ikke et krav at du vet nøyaktig hva som er årsaken til feilen eller hva den består i, men du må orientere selger straks du forstår at feilen er noe du vil holde han ansvarlig for.
  • Beklager, feil svar

  • Bevissikring er alltid fornuftig. Noen ganger er det også hensiktsmessig for å forklare feilen til selger. Det hjelper imidlertid ikke med gode bevis hvis du reklamerer for sent. Derfor skal kontakt med selger alltid stå øverst på gjøremålslisten.
Når burde du oppdaget en feil?
  • Riktig!

  • Det er en konkret vurdering hvor blant annet feilen, varen, kontraktsforholdet og partenes kunnskap må vektlegges. Du kan ikke la varen ligge i emballasje/forpakning unødig lenge. Er det et parti med sommervarer som blir levert i januar, kan man kanskje tilstås lengre tid enn varer som ut fra sin art skal benyttes med en gang.
  • Beklager, feil svar

  • Det er ingen konkret frist for når du burde ha oppdaget en feil, men kjøper har en undersøkelsesplikt når han mottar varen, jf. Kjl. § 31.
Hva er «innen rimelig tid»?
  • Riktig!

  • Så raskt det lar seg gjøre er et mer folkelig uttrykk og en påminner om at reklamasjon må gjøres så snart som mulig. Du må reagere raskere som næringsdrivende enn som forbruker.
  • Beklager, feil svar

  • Hva som er innen rimelig tid vil avhenge av kontraktstype, kutyme i bransjen m.m. Som næringsdrivende stilles det relativt strenge krav. Det er derfor ikke mulig å sette en klar frist.

Les denne før du svarer på neste spørsmål:

Hei Roar, maskinen var dessverre ikke så fin som jeg hadde håpet. Kan du ringe meg?

Vil setningen over bli godkjent som en reklamasjon?
  • Riktig!

  • Nei, rene misnøyeytringer vil ikke være tilstrekkelig for å oppfylle kravene til en reklamasjon. Det holder ikke å si at du er misfornøyd med varen. Det må være tydelig at det fremstår som en nærliggende mulighet at du vil fremme et krav mot selger.
  • Beklager, feil svar

  • Rene misnøyeytringer vil ikke være tilstrekkelig for å oppfylle kravene til en reklamasjon. Det holder ikke å si at du er misfornøyd med varen. Det må være tydelig at det fremstår som en nærliggende mulighet at du vil fremme et krav mot selger.

Les denne teksten før du svarer på neste spørsmål:

Hei Roar, jeg strever med å få koblet til slangen på maskinen. Det ser ut til at det kan være noen av jengene som er slitt ut. Disse var opplyst å være nye. Jeg har fått feilen undersøkt og det tyder på at alle jengene må skiftes ut. Kan du komme innom i morgen og få maskinen opp på fote igjen? Driftsavbruddet koster meg en del, så viktig at vi får avklart dette raskt.

Vil teksten over bli godkjent som reklamasjon?
  • Riktig!

  • Dette vil bli godkjent som en nøytral reklamasjon. Her gir du i tillegg selgeren melding om kravet om retting sammen med reklamasjonen, jf. Kjl .§ 34. Det er også lojalt i kontraktsforhold å gjøre motparten oppmerksom på at feilen leder til tap i driften. Som næringsdrivende stilles det strengere krav til reklamasjonens presisjon og oppfølging. Dersom selger ikke vil komme og rette feilen, så må reklamasjonen følges opp med krav om prisavslag og/eller erstatning.
  • Beklager, feil svar

  • Neida, det må du ikke. Du kan gjerne informere selger om kostnader, men det er ikke et krav i første omgang.
Hva skjer om du ikke har reklamert i tide? (Flere alternativer kan være riktig)
  • Riktig!

  • Kravet ditt kan bli tapt, men det kan også gå bra.
  • Beklager, feil svar

  • Kravet kan faktisk falle helt bort. Det gjelder selv om det er en feil selger er ansvarlig for og du ellers har fulgt alle reglene om reklamasjon.
  • Begge de to andre alternativene er riktig.
Til slutt, når skal du fremsette reklamasjonen? (Flere alternativer kan være riktig)
  • Riktig!

  • Her er faktisk alle svaralternativene riktig.

Flott!

Godt jobbet, du er nå ferdig med quizen. Vi håper du har hatt det gøy, og kanskje har du lært litt. Har du flere spørsmål innen dette temaet eller andre spørsmål innenfor kontraktsrett, ta kontakt med advokatene våre.