Kjøpsloven - reklamasjon

Kjøpsloven kommer til anvendelse når avtalen mellom to næringsdrivende ikke oppfylles etter sitt innhold. Partene kan på forhånd avtale andre løsninger enn det som fremgår av kjøpsloven.


Dersom det er uenighet rundt hva partene mente da avtalen ble inngått, kan kjøpsloven bidra til avklaring.

Kjøp mellom to næringsdrivende - kjøpsloven

Begreper

Nøytral reklamasjon

Gi beskjed til selger om at det er en feil ved varen som du mener han er ansvarlig for, og gi han mulighet til å rette feilen. En nøytral reklamasjon må følges opp av en spesifisert reklamasjon innen rimelig tid.

Spesifisert reklamasjon

Orientere selger om omfanget av feilen og hvilke krav du fremmer mot selger, f.eks prisavslag, erstatning, heving osv.

Absolutt reklamasjonsfrist

To år er yttergrensen for når du kan reklamere. Unntak der selger har opptrådt uredelig. Fristen begynner å løpe fra du overtok varen.

Relativ reklamasjonsfrist

Du må reklamere «innen rimelig tid» fra du oppdaget eller burde oppdaget feilen. Når du burde oppdaget feilen kan ikke besvares generelt da det vil variere ut fra type feil, varen det gjelder m.m. Merk likevel at du har en plikt til å undersøke varene så snart du har anledning, jf. Kjl. § 31.

Fremgangsmåten ved reklamasjon