Betaling og faktura
Her får du veiledning og svar på ofte stilte spørsmål om betaling og faktura for forsikringene dine.
Ønsker du å motta e-faktura?
Da må du først gi en generell aksept til e-faktura i nettbanken eller i Vipps-appen
Hva trenger du svar på?
Betaling og faktura
Hvis du gjør endringer i forsikringsavtalen din som gjør at prisen blir en annen, justerer vi prisen på de fakturaene vi sender deg. Hvis du allerede hadde fått en faktura som papirfaktura eFaktura, og deretter en ny med justert beløp, er det den siste fakturaen du skal betale.
Har du derimot AvtaleGiro betaler du begge, ettersom dette justeres fortløpende. Hvis summen ser feil ut, ta kontakt med oss.
I mange tilfeller deles årsbeløpet på 11 måneder det første året fordi betalingsfristen på den første fakturaen du mottar fra oss har en lovpålagt betalingsfrist på 30 dager. Fra år to deles årsbeløpet på 12 måneder.
Eksempel:
Årsprisen på forsikringen er 1 200 kroner. Ved månedlig betaling blir regnestykket slik:
År 1: 1200 / 11 = 109 kroner per måned
År 2: 1200 / 12 = 100 kroner per måned
Se din betalingsplan under "Betalinger" på Mine sider.
Hvis du har betalt inn et høyere beløp enn du skal slik at vi skylder deg penger, vil vi trekke fra det vi skylder deg på den neste fakturaen. Hvis vi skylder deg mer enn det du skal betale på neste faktura, sender vi deg ikke betalingsvarsel i hele tatt.
Hvis du ønsker å få pengene tilbakebetalt, kan du kontakte oss.
Hvis du pleier å få eFaktura fra oss, men nå har fått papirfaktura, kan det skyldes at du ikke har gitt den nye aksepten til eFaktura i nettbanken din eller i Vipps.
Dersom du tidligere fikk e-faktura, men nå har fått papirfaktura, er grunnen at vi ikke tilbyr månedsbetaling i kombinasjon med papirfaktura. Ønsker du å endre tilbake til månedsbetaling og e-faktura, sjekk om du har gitt den nye aksepten til e-faktura.
Du kan lese mer om det her: Aksept for å motta e-faktura | If Forsikring
Når du har gitt den nye aksepten, og vi har endret betalingsmåten din tilbake til e-faktura, kan du selv endre tilbake til 12 terminer i Mine sider, under Betalinger og Betalingsmåte
Du kan også ringe oss på 21 49 24 00, så hjelper vi deg.
Ja, du kan betale inn mer enn det som er avtalt, det er da viktig at du bruker riktig KID- og kontonummer slik at betalingen blir registrert riktig. Etter en slik ekstrabetaling vil vi justere beløpet på framtidige betalingsterminer.
Innbetaling fra utlandet kan gjøres til Nordea Norge.
IBAN: NO2960030635704
BIC/SWIFT: NDEANOKK
Betalingsoversikt
Du har alltid full oversikt over forsikringene dine i Mine sider eller i Mitt If-appen. Her kan du også endre betalingsmåte, trekkdato og antall betalingsterminer – og ikke minst se tidligere og fremtidige betalinger.
Betalingsmåter
Endre til eller fra AvtaleGiro
Hvis du betaler med papirfaktura eller eFaktura og ønsker å endre betalingsmåte til AvtaleGiro, kan du gjøre dette enkelt i Mine sider. Under "Mine betalinger" velger du den forsikringsavtalen du ønsker å endre.
Hvis du allerede har AvtaleGiro og ønsker å avslutte denne betalingsmåten, må du gjøre dette i nettbanken din. Når du avslutter avtalegiro og har inngått ny avtale om eFaktura (ved å si "Ja takk til alle" i nettbanken eller "Alltid Vipps eFaktura" i Vipps-appen din), vil vi sende deg neste faktura som eFaktura.
Hvis du avslutter AvtaleGiro og ikke har inngått en ny avtale om eFaktura, vil vi sende deg neste faktura i posten.
Endre til eller fra eFaktura
Hvis du betaler med papirfaktura og ønsker å endre til eFaktura, må du inngå ny avtale om eFaktura i nettbanken til eller i Vipps-appen din. Dette, gjennom å velge "Ja takk til alle" i nettbanken eller "Alltid Vipps eFaktura" i Vipps-appen. Da vil vi sende deg neste faktura som eFaktura.
Dersom du ikke lenger ønsker å motta eFaktura, kan du avslutte avtalen på samme sted, i nettbanken eller i Vipps-appen. Da vil vi sende neste faktura i posten. Obs! Du vil da også motta faktura i posten fra alle andre selskaper du mottar eFaktura fra. Er det bare fra oss du ikke ønsker å motta eFaktura, kontakt oss så hjelper vi deg.
Ja, det kan du! Det er noen variasjoner etter betalingsmåte, her ser du hvilke:
Betaling med papirfaktura:
Hvis du betaler med papirfaktura kan du velge mellom 1, 2, 3 eller 4 betalingsterminer i året. Du kan endre antall terminer i Mine sider.
Betaling med AvtaleGiro eller eFaktura:
Betaler du med AvtaleGiro eller eFaktura velger du mellom 1, 2, 3, 4 eller 12 betalingsterminer også i Mine sider.
Vi velger antall betalingsterminer for deg:
Når du oppretter AvtaleGiro vil du få 12 betalingsterminer i året, om ikke annet er avtalt. Du kan når som helst endre antall terminer i Mine Sider. Når du inngår avtale om eFaktura ("Ja takk til alle") i nettbanken, eller "Alltid Vipps eFaktura" i Vipps-appen, vil du beholde det antall betalingsterminer du allerede har.
Vi tar ikke noe gebyr for å dele opp betalingen, så du betaler det samme uansett hvor mange betalingsterminer du velger. Du bestemmer selv hvilken dato i måneden du ønsker å betale.
Hvis du har flere forsikringsavtaler hos oss, må du etablere betalingsavtale for hver av dem.
Du kan ha flere forsikringer på samme forsikringsavtale. Du velger betalingsmåte for hele avtalen.
Du kan benytte forskjellige betalingsmåter på hver enkelt avtale. Hvis du har både skadeforsikringer (for eksempel bil- eller husforsikring) og personforsikringer (for eksempel livsforsikring), vil disse alltid etableres på hver sin forsikringsavtale.
Avtalegiro
Avtalegiro oppretter du i Mine sider.
Hvis du ønsker å flytte avtalen om avtalegiro til en annen bank, må du først slette avtalen i den gamle banken din, og så opprette ny avtale med din nye bank. Husk i så fall at du må slette hele avtalen om avtalegiro i den gamle banken, og ikke bare slette et betalingstrekk.
Ønsker du å trekke pengene fra en annen konto i samme bank, må avtalegiro opprettes på nytt på det nye kontonummeret.
Det kan være flere årsaker til at en automatisk betaling ikke er gjennomført:
- Du har ikke dekning på konto.
- Du har ikke opprettet eFaktura eller AvtaleGiro.
- Du har ikke bekreftet betaling på varselet banken har sendt deg om ny eFaktura.
- Beløpsgrensen på AvtaleGiro er overskredet. Pass på at beløpsgrensen er høyere enn det du skal betale. Dette kan du enkelt endre i nettbanken din.
Når du oppretter avtale om avtalegiro, må du sette opp en grense for hvor mye som kan trekkes fra kontoen din ved hver betaling (beløpsgrense). Dette er bare en sikkerhetsgrense, vi vil uansett trekke kun det som fremgår av betalingsplanen din.
Hvis du har satt en beløpsgrense som er lavere enn det som skal betales, blir ikke betalingen gjennomført. Vi vet ikke hvilken beløpsgrense du setter siden dette ligger i avtalen mellom deg og banken din. Det er derfor viktig at du selv passer på at beløpsgrensen er høy nok, slik at du unngår unødvendige betalingspåminnelser og ekstra kostnader.
Avtalegiro er en avtale mellom deg og banken din. Når du har opprettet avtalegiro, gir du banken fullmakt til å betale regningen din uten at du trenger å godkjenne hver betaling selv.
Du kan knytte avtale om avtalegiro opp mot den bankkontoen du selv ønsker. Det er også mulig å la en annen person opprette avtalegiro for forsikringsavtalen din, dersom det er en annen som skal betale regningen.
AvtaleGiro kombinert med eFaktura
Hvis du velger å kombinere AvtaleGiro med eFaktura, vil betalingene gjøres automatisk på betalingsfrist som for AvtaleGiro samt at du vil få fakturaspesifikasjon som ved eFaktura.
Hvis du allerede betaler din forsikringsavtale med avtalegiro men ønsker å kombinere denne med eFaktura, kan du gjøre dette ved å sjekke at du har inngått ny avtale om eFaktura ("Ja takk til alle") i nettbanken, eller "Alltid Vipps eFaktura" i Vipps-appen og deretter ta kontakt med oss.
Når du oppretter AvtaleGiro vil det automatisk bli opprettet kombinert med eFaktura dersom du har inngått ny avtale om eFaktura ("Ja takk til alle") i nettbanken, eller "Alltid Vipps eFaktura" i Vipps-appen.
Hvis du mottar papirfaktura og ønsker AvtaleGiro kombinert med eFaktura, får du det ved å opprette dette i Mine Sider.
Dersom du har registrert en e-postadresse på e-fakturaavtalen i nettbanken din, vil du motta en e-post fra varsel@efaktura.no ca. to uker før pengene trekkes fra kontoen din. Her får du informasjon om beløpet og når det trekkes. Du vil også kunne motta varsling på mobiltelefonen din, dersom du har aktivert varslinger for mobilbank-appen din.
eFaktura
Med eFaktura får du fakturaen ferdig utfylt i nettbanken, eventuelt også i Vipps. Det er ikke lenger mulig å inngå avtaler med enkeltselskaper, nå fungerer det slik at du må inngå en generell eFaktura-avtale.
Betalingen går ikke automatisk slik som for AvtaleGiro. Du må godkjenne betalingen i nettbanken eller i Vipps for at den skal bli gjennomført. Når det er en ny eFaktura i nettbanken din som du må godkjenne, vil du bli varslet på e-post.
Det kan skyldes at du ikke har gitt den nye aksepten til Faktura i nettbanken din. Les om aksept for eFaktura.
Logg inn i nettbanken og gi den generelle aksepten til eFaktura. Deretter vil vi automatisk endre betalingsmåten din tilbake til eFaktura. Når betalingsmåten er endret (rundt en ukes tid) kan du justere antall betalingsterminer under "Mine betalinger" i Mine sider.
Det kan være flere årsaker til at en automatisk betaling ikke er gjennomført:
- Du har ikke dekning på konto.
- Du har ikke opprettet eFaktura eller AvtaleGiro.
- Du har ikke bekreftet betaling på varselet banken har sendt deg om ny eFaktura.
- Beløpsgrensen på AvtaleGiro er overskredet. Pass på at beløpsgrensen er høyere enn det du skal betale. Dette kan du enkelt endre i nettbanken din.
Betalingspåminnelse
Når du sier opp en forsikring, vil den gjelde helt til den datoen oppsigelsen gjelder fra. Du vil derfor få en sluttfaktura på det beløpet som eventuelt gjenstår å betale. Og motsatt, hvis du har betalt for en periode etter at oppsigelsen gjelder, vil vi betale deg tilbake det beløpet du har betalt for mye.
Du må også betale for de dagene du har hatt forsikring dersom du bruker angreretten og sier opp forsikringen innen 14 dager etter kjøp.
Forfallsdato
Hvis du ikke betaler fakturaen innen forfallsdato, vil vi sende deg en betalingspåminnelse med ny betalingsfrist. Du vil da få et purregebyr og forsinkelsesrente.
Hvis du heller ikke betaler innen betalingsfristen på betalingspåminnelsen, vil forsikringen automatisk opphøre dagen etter forfallsdato. Dersom du betaler beløpet etter denne fristen, vil ikke forsikringen settes i kraft igjen automatisk. Hvis du i en slik situasjon ønsker å videreføre forsikringen, må du ta kontakt med oss.
Du vil motta sluttfaktura for den perioden du har hatt en gyldig forsikring hos oss. Hvis ikke sluttfakturaen betales innen fristen, vil beløpet bli oversendt til inkasso og krevd inn av et inkassoselskap.
Skriv til oss i Mine sider, så endrer vi forfallsdatoen for deg.
Betaling i forbindelse med oppsigelse
Du må betale for oppsigelsestiden, og vil få en sluttfaktura på det beløpet som eventuelt gjenstår å betale. Og motsatt, hvis du har betalt for en periode etter at oppsigelsen gjelder, vil vi betale deg tilbake det beløpet du har betalt for mye.
Du vil få en sluttfaktura på det beløpet som eventuelt gjenstår å betale. Og motsatt, hvis du har betalt for en periode etter at oppsigelsen gjelder, vil vi betale deg tilbake det beløpet du har betalt for mye.