Spørsmål og svar om reiseforsikring

Nedenfor finner du svar på spørsmål vi ofte får om reiseforsikring. Finner du ikke svar på det du lurer på, kontakt oss gjerne på telefon 02400.
Her kan du sjekke pris på helårs reiseforsikring

Gjelder forsikringen på alle reiser?

​Svar:

Forsikringen gjelder straks du har forlatt bostedsadressen din. På ferie, på tjenestereiser, på vennebesøk, på turer i skog og mark, på kino, etc.

Forsikringen gjelder ikke når du oppholder deg hjemme, på arbeidssted eller på studiested under undervisningstiden. Den gjelder heller ikke på reiser som varer lengre enn 45 dager (60 dager dersom du er If Pluss-kunde). Skal du på reise som varer lengre enn dette kan du kontakte oss for å forlenge forsikringen.

Dekker forsikringen barn og samboer/ektefelle?

​Svar:

Ektefelle/samboer
Har du reiseforsikring med familiedekning omfatter forsikringen også ektefellen/samboeren din så lenge denne har samme folkeregistrerte adresse som deg.


Barn
Egne barn inntil fylte 21 år, og som har samme folkeregistrerte adresse som en av foreldrene vil være omfattet av reiseforsikringen dersom en av foreldrene har helårs reiseforsikring med familiedekning hos oss. 

Jeg har reiseforsikring gjennom kredittkortet, trenger jeg da reiseforsikring fra dere?

​Svar:

For at reiseforsikringen på kredittkortet skal gjelde kreves det ofte at minst 50 prosent av reisens transportkostnader må betales med det kredittkortet som inneholder reiseforsikringen. Har du Europeiske helårs reiseforsikring gjelder denne straks du har forlatt bostedsadressen din, enten du er på ferie, på bussen, på café eller på vennebesøk.

 

Dekkes forsinket bagasje ved reise?

​Svar:

Er innsjekket bagasje forsinket minst 4 timer til reisemålet, erstattes utgifter til klær og toalettsaker med inntil 3 000 kroner per person for innkjøp i den tiden bagasjen er savnet. Husk å ta vare på kvitteringene for det du kjøper i den tiden bagasjen er savnet.

Opplever du at bagasjen er forsinket bør du få en bekreftelse fra flyselskapet om at din bagasje er forsinket.

 

Dekker reiseforsikringen mobiltelefon?

​Svar:

​Europeiske helårs reiseforsikring erstatter hovedsakelig tyveri av mobiltelefone. Blir mobiltelefonen ødelagt ved uhell, ved at du for eksempel mister telefonen i bakken, erstatter ikke reiseforsikringen dette. 

Meld tyveri/tap av personlige eiendeler/bagasje

 

Hva er egenandelen ved skade?

​Svar:

​Det er ingen egenandel på vår helårs reiseforsikring.

 

Hvor lenge gjelder reiseforsikringen?

​Svar:

Vår helårs reiseforsikring gjelder for reiser som varer inntil 45 dager av gangen (60 dager for If Pluss- kunder). Forsikringen er i kraft hele året, og du kan ha så mange reiser du vil i perioden. Skal du på reise som varer lenger enn 45 dager, ta kontakt med oss på telefon 02400 – så hjelper vi deg å forlenge forsikringen.

Om If Pluss 

 

Jeg trenger nytt reiseforsikringskort. Hva gjør jeg?

​Svar:

Kjøper du helårs reiseforsikring hos oss vil du automatisk få tilsendt et reiseforsikringskort. Dette kortet bør du ha med deg når du er på reise. Finner du ikke reiseforsikringskortet, kan du bestille et nytt. 

Bestill nytt reiseforsikringskort

 

Trenger jeg å kjøpe egen avbestillingsforsikring når jeg har reiseforsikring hos dere?

​Svar:

Avbestillingsforsikring er inkludert i vår helårs reiseforsikring. Vi erstatter inntil 40 000 kroner per person, og inntil 100 000 kroner for familie dersom blant annet du, eller noen i din nærmeste familie, blir uventet og akutt syk eller skadet og ikke kan gjennomføre reisen som planlagt.  Du trenger altså ikke å kjøpe liknende avbestillingsforsikring fra turoperatøren din.

Avbestillingsforsikringen gjelder for reiser som starter fra bostedsadressen din i Norge.