Vi vil aldri slutte å mase om refleks

I fjor var det i alt 13 dødsulykker med fotgjengere innblandet. Fem fotgjengere ble påkjørt i mørke, og tre av disse brukte ikke refleks.

Det viser statistikken til Statens vegvesen Vegdirektoratet.

Med dette dystre bakteppet setter vi i forsikringsselskapet If i gang med reflekskampanje igjen. Sammen med andre forsikringsselskaper, Trygg Trafikk, Statens vegvesen og politiet har vi mast og mast i årevis: Husk refleks i mørket.

Refleks øker synligheten til 130-140 meter.

Marginene teller

I en fersk, landsomfattende undersøkelse YouGov har gjort på oppdrag for oss i If, svarer seks av ti i bil at de har opplevd nestenulykker med fotgjengere uten refleks.

Et skremmende høyt tall. Marginene er små der ute i mørket. Derfor kommer vi aldri til å slutte å mase om at refleks er viktig. Refleks redder liv.

En bilist kan se en fotgjenger uten refleks på en ubelyst vei fra bare 25-40 meter. Hvis du bruker refleks øker synligheten til 130-140 meter. Med fjernlys kan en bilist se en fotgjenger med refleks på mer enn 400 meters avstand.

Refleksbrikke duger

Unge under 30 år er dårligst til å bruke refleks, viser flere undersøkelser. Derfor har vi i If i år et samarbeid med motekjeden Weekday om en motekolleksjon med reflekterende tilbehør som består av fire vesker og en caps. Vi håper refleksmote kan fange oppmerksomheten til de unge og få i gang samtaler om hvorfor refleks er viktig. Og viktigst av alt: Å få flere til å bruke det. 

Se kolleksjonen og les mer om reflekssamarbeidet vi har med Weekday

Å synes på veien handler ikke om mote. At du skal se moteriktig ut, er ikke vårt poeng. Vi vil at alle skal synes der ute i mørket, uansett om de ifører seg moteklær, treningstøy med fancy refleksstriper eller bruker en god, gammeldags refleksbrikke som dingler i en hvit bomullstråd.

Se og bli sett. Uansett.