Derfor er jeg opptatt av mote i mørket

For noen måneder siden fikk jeg urovekkende resultater fra en refleksundersøkelse på pulten min.
Jon Berge, Informasjonsdirektør i If

I gruppen mellom 18 og 30 år svarte nesten tre av fire at de aldri - eller bare av og til - bruker refleks i mørketiden. Resultatene fra intervjuene Norstat hadde hentet inn på oppdrag fra oss i If var rett og slett foruroligende.

«Ser dumt ut»

I denne aldersgruppen finnes det rundt 840 000 mennesker her i landet, ifølge befolkningstallene fra Statistisk sentralbyrå. Med den høye andelen som innrømmer at de er dårlige til å bruke refleks, betyr det 630 000 mer eller mindre usynlige ungdommer og unge voksne ute i trafikken når det er mørkt. Og så kommer alle andre uten refleks på toppen av dette igjen!

Når vi spør de unge om hvorfor de ikke bruker refleks, fordeler svarene seg slik:

  • Ser stygt ut: 4 %
  • Er upraktisk: 4 %
  • Ser dumt ut: 4 %
  • Trenger ikke: 12 %
  • Glemmer å ta på: 78 %
  • Har ingen refleks: 12 %
  • Vet ikke: 2 %

Det er lett å glemme å ta på refleksen, det kan jeg skjønne, for jeg har syndet mot det selv. Fort gjort hvis det er lyst idet du går ut, men mørkt når du skal hjem igjen. Men jeg blir litt lei meg når jeg ser at flere enn én av ti unge synes refleks ser stygt eller dumt ut - eller mener er upraktisk. Like mange innrømmer at de ikke har refleks...

Jeg blir litt lei meg når jeg ser at flere enn én av ti unge synes refleks ser stygt eller dumt ut.
Veske fra reflekskolleksjonen.

Hva med refleksbrikken?

Unge er opptatt av mote og ta seg bra ut. Også i mørket, tror jeg.

Derfor har vi i If startet et samarbeid med kjente moteskapere om å designe plagg og tilbehør i refleksmaterialer og -stoffer. 

Vi i If driver fortsatt med forsikring og trygghet, vi skal ikke bli den nye kleskjeden på kjøpesenteret. Vær trygg. Men vi ser at kompaniskapet med motedesignere engasjerer de unge, får dem til å snakke sammen om det å være synlig i mørket på en ny måte. Vårt håp er engasjementet moteklærne og -tilbehøret vekker, også ikke bare bobler på sosiale medier, men også får unge fotgjengerne til å kle seg slik at de synes godt.

Dette er det tredje året på rad vi samarbeider med moteindustrien

Initiativet startet i 2014 sammen med det svenske motemerket Back og reflekskolleksjonen Watch Your Back. I fjor var det Mardou & Dean som stod bak kolleksjonen her i Norge. I år har vi et samarbeid med motekjeden Weekday om en motekolleksjon med reflekterende tilbehør. Kolleksjonen i år består av fire vesker og en caps.

Se kolleksjonen og les mer om reflekssamarbeidet vi har med Weekday

Joda, den gode, gamle refleksbrikken fungerer utmerket fortsatt, og i dag finnes det heldigvis refleksmaterialer på mange fritidsplagg. En ny trend er blinkende LED-dioder som kan festes på klærne. De får du kjøpt for nærmest en slikk og ingenting.

Å synes på veien handler ikke om mote. At du skal se moteriktig ut er ikke vårt poeng. Vi vil at alle skal synes der ute i mørket, uansett om de ikler seg moteklær, treningstøy med fancy refleksstriper eller en refleks som dingler i en hvit bomullstråd. Det redder nemlig liv.