Sharon (19)

Det smalt, så ble alt svart!

Dét var øyeblikket som gjorde at Sharon Brandal lovte seg selv alltid å bruke refleks i mørketiden.

Trafikkulykken en regnfull kveld for tre år siden har satt spor i 19-åringen. 

- Skrekken sitter i meg ennå når jeg er ute i trafikken i mørket. Det er særlig ille når det passerer biler. Jeg glemmer ikke det skarpe lyset og at alt så ble svart, sier Sharon fra tettstedet Hareid i Møre og Romsdal.

Sharon (19) ble fraktet til sykehus etter å ha blitt påkjørt.

Færre bruker refleks

I fjor ble hele 12 fotgjengere drept og 115 hardt skadet i trafikken. De samlede tallene har ikke vært høyere siden 2008. Fire av ti fotgjengerpåkjørsler har de siste årene skjedd i mørket. Det viser tall fra Statens vegvesen Vegdirektoratet.

Til tross for en rekke reflekskampanjer de siste årene, gikk bruken ned i fjor, sammenliknet med året før. Statens vegvesen konkluderer i sin rapport «Trafikksikkerhetsutviklingen 2015» at noe drastisk må skje for å bryte trenden. Rapporten peker på at bare 28 prosent av oss brukte refleks da vi gikk langs «belyst vei i byer og tettsteder». I 2014 var tallet 29 prosent.

Kun 28 % av oss bruker refleks når vi går langs "belyst vei i byer og tettsteder"

Unge peker seg ut

- Det er spesielt blant ungdom i tettbygde strøk at refleksbruken er skremmende lav. Her er Sharon et typisk eksempel. Vi vet nå at fotgjengerrefleks halverer risikoen for å bli drept eller hardt skadd, likevel er folk dårlige på dette, sier Jon Berge, informasjonsdirektør i If.

If har i samarbeid med motekjeden Weekday derfor fått designet en egen reflekskolleksjon som skal appellere spesielt til unge.

Se kolleksjonen og les mer om reflekssamarbeidet vi har med Weekday

- En ny undersøkelse om refleksbruk utført for If viser alarmerende tall. Hele åtte av ti som er i bil, enten som sjåfør eller passasjer, svarer at de synes fotgjengere uten refleks kommer farlig nær før de oppdager dem, selv i gatelys, sier Berge hos If.

Sharon Brandal var 16 år da ulykken skjedde hjemme på Hareid. Det var en mørk desemberkveld like før julaften, og det regnet tett. Sharon og ei venninne skulle krysse et opplyst fotgjengerfelt.

- Vi skulle gå over veien for å møte noen på Eurospar-butikken. Vi så lyset fra en bil lenger borte, men bestemte oss for å gå ut i gangfeltet ettersom vi regnet med at sjåføren så oss at bilen skulle stoppe, minnes Sharon Brandal. Det skjedde ikke.

Nå bruker jeg refleks hele tiden, sier Sharon.

Hentet med helikopter

«To unge jenter i tenårene er påkjørt i et gangfelt på Hareid. Jentene er fraktet til sykehusene i Ålesund og Volda. Bilføreren, en ung mann, har fått beslaglagt førerkortet», lyder meldingen fra politiets operasjonssentral, ifølge NRK Møre og Romsdal ulykkeskvelden.

- Jeg husker ikke så mye, bare at det først var et veldig skarpt lys, så ble alt svart. Da jeg kom til meg selv var det masse folk rundt meg og noen dasket meg i fjeset, forteller Sharon.

Hun ble fraktet med helikopter til sykehuset. Der kunne de konstatere at hun tross alt hadde vært heldig. 16-åringen slapp unna med brudd i skulderen, en sår rygg og et forslått ansikt, men heldigvis ingen indre blødninger.

- Før ulykken brukte jeg ikke refleks, og tenkte vel som de fleste unge at noe slikt skjer ikke med meg. Det gjorde det. Nå bruker jeg refleks hele tiden, sier Sharon i dag.

Hvorfor tror du ungdom ikke bruker refleks?

- De tenker vel at det ikke skjer med dem. Det er vel også noe med lathet og at det ikke er spesielt kult, sier 19-åringen.

fAKTA

om refleks og ulykker

Statens Vegvesen konkluderer i sin rapport om Trafikksikkerhetsutviklingen i 2015 at noe drastisk må skje for at vi skal nå målene myndighetene har satt seg for refleksbruk: «Utviklingen de siste to årene har ikke beveget oss nærmere målene. Dersom vi skal nå 60 prosent refleksbruk på landeveg og 40 prosent refleksbruk i tettbygd strøk innen 2018, kreves et relativt kraftig trendbrudd.»

De unge er mest utsatt

De yngste fotgjengerne, spesielt i aldersgruppen 18-19 år (19 skadde i 2015) og de mellom 20-24 år (45 skadde) er de som mest utsatt, ifølge statistikk fra Statistisk Sentralbyrå.

Størst fare i byer og tettsteder

I 2015 skjedde hele 38,5 prosent av fotgjengerulykkene som endte med at noen ble drept eller hardt skadd på veger med fartsgrense 50 km/t eller lavere. Dette er typisk veier i byer og tettbebygde strøk.

Stor forskjell blant fylkene

En undersøkelse utført for If i 2015 viser at refleksbruken var lavest i Agder-fylkene, Sør-Trøndelag og Oslo. Høyest var den i Oppland, Sogn og Fjordane og Finnmark.

Årets landsrepresentative undersøkelse, som er gjennomført av analysebyrået YouGov på vegne av If, viser dette:

  • Hele åtte av ti som er i bil, enten som sjåfør eller passasjer, svarer at de synes «fotgjengere uten refleks kommer farlig nær før jeg oppdager dem, selv i gatelys».
  • 78 prosent svarer som årsak til at de ikke bruker refleks, at «de glemmer det».
  • 12 prosent har faktisk ikke refleks, mens like mange mener at «de ikke trenger».
  • 4 prosent sier faktisk at «refleks ser dumt ut».