Om Helsetelefonen

En tjeneste levert i samarbeid med Helsetelefonen AS

Her finner du informasjon om hva Helsetelefonen kan hjelpe deg med, og hvordan tjenesten fungerer.

Åpningstider

  • Sykepleierne er tilgjengelig hele døgnet, hver dag, hele året.
  • Legene er tilgjengelig mellom kl. 8-22, hver dag, hele året.
  • Du kan også ringe fra utlandet på samme nummer som du bruker hjemme.

Hvem jobber i Helsetelefonen?

  • Helsetelefonen har omsorgsfulle og kompetente sykepleiere som alle har lang erfaring fra ulike fagfelt innenfor helsevesenet.
  • Legene som jobber for Helsetelefonen har norsk autorisasjon, og vi krever lang og bred erfaring innen allmennmedisin. Legene konsulterer også regelmessig med spesialister tilknyttet vår tjeneste for at du skal få best mulig behandling.

Hva kan jeg få hjelp til av Helsetelefonenes sykepleiere og leger?

  • Du får du svar på dine medisinske spørsmål, og råd angående videre behandling. Sykepleierne setter deg i kontakt med en av våre leger for videre behandling om nødvendig.
  • Legene vil gi deg en konsultasjon hvor du vil få råd og behandling. Helsetelefonens leger har mulighet til å skrive ut resept, legeerklæring og henvisninger til spesialist. 

Kan jeg bruke Helsetelefonen for alle medisinske problemer?

Nei, det er ikke hensiktsmessig å benytte Helsetelefonen dersom:

  • Du har et symptom/problem som krever en fysisk undersøkelse eller prøvetaking.
  • Du har behov for legemidler som kan være vanedannende (A- og B-preparater)
  • Du trenger akutt medisinsk hjelp som truer liv og helse. Da må du heller ringe 113.