Utvendig båtpuss

Her får du gode tips

Den årlige båtpussen er et sikkert vårtegn! Er du typen som liker å pusse, gnikke, fikse og ordne eller kvier du deg for denne jobben? Uansett – vi har samlet gode tips til deg.

1. Vaske- og pussemidler
Midlene du bruker kan være skadelige. Les bruksanvisningene nøye og bruk vernebriller, friskluftsmaske og hansker ved behov. Husk god ventilering hvis du står inne.

2. Presenning
Ta av presenningen og fjern eventuelle stativ. Gå over og se etter skader. Hvis du finner noen, bør du fikse dette med en gang. Børst av presenningen med en kost og rull den ordentlig sammen.

3. Kalesje
Start gjerne med kalesjen, hvis den ikke allerede er på. Hvis den er relativt ren, holder det med vasking, tørking og impregnering. Hvis kalesjen er brun og flekkete av jordslag, bør du gå over med eddik eller jordslagfjerner før du vasker den. Når kalesjen er helt tørr, er det viktig å gi den en god omgang med kalesjeimpregnering.

4. Vask og kontroll
Selv om du vasket båten i fjor høst, bør du vaske den på nytt etter en lang vinter på land. Bruk gjerne en høytrykksspyler, men vær forsiktig og ikke bruk den på teakdekket.

Bruk en stiv børste på sklisikret dekk for å komme godt ned i mønsteret. En høytrykkspyler kan gjøre en veldig bra jobb. Bruk spesialmidler til vask.

Sjekk at alt under vannlinjen ser bra ut. Se etter skader på skroget; start ved kjølen og jobb deg framover. Sjekk at ror, propell og gjennomføringer ser uskadde ut.

5. Bunnstoff
Skal du legge på nytt bunnstoff, les godt på boksen og følg rådene der før du setter i gang. Har bunnstoffet begynt å flasse av, bør du skrape vekk det som er løst. Puss over med pussemaskin for å jevne overflaten. Vil du skifte bunnstoff så rådfør deg med en fagmann. Det er nemlig ikke alle stoffer som passer til hverandre. Det kan tenkes at du må prime imellom, hør med dem om dette også.

Vær nøye med maskeringen, men pass på at maskeringstapen ikke sitter på for lenge. Bruk en korthåret rulle eller en skumgummirulle.

6. Anodene
Sjekk anodene på skroget eller motoren. Antall og plassering varierer fra båttype til båttype, med det er vanlig å finne dem på drev, propell, propellaksel, på sidepropeller, i motoren og andre plasser hvor metall er i kontakt med vann. Det brukes ofte anoder på skrog også, spesielt på stål- og aluminiumsbåter, til og med på enkelte treskrog. De er lette å finne, med unntak av de som sitter i motoren. Der er det ingen annen vei enn å ty til brukermanualen. Bytt hvis det er mindre enn 50 % igjen. Bytt de etter at du har stoffet.

7. Rubbing og polering
Dette kan være lurt å gjøre hvis skroget ditt er matt og oksidert. Men du burde leie en maskin som er egnet til denne jobben, for å gjøre dette for hånd er en enorm jobb. Unngå å bruke vinkel- og eksentersliper, da dette kan gjøre vondt verre. Påfør litt vann før du starter med rubbingen og ikke bruk for mye press. Du skal ikke rubbe og polere anti-skli-belegg.

Du må forsegle porene med en god båtvoks. Den beskytter ikke bare mot smuss og salt, men også godt mot UV-stråler fra solen. Bruk noen gamle filler eller poleringspapir og påfør voksen på små flater. Det er nå du skal fjerne flekker, ikke når du tørker det av. Unngå at båten står i direkte sollys når du polerer.

Bruk chromepolish på rustfrie detaljer, så blir de skinnende blanke.

8. Fenderlisten
Gni fenderlisten inn med fendershine. Da blir den blank og fuktig. Du kan vurdere å bruke en tynner før du setter i gang med fendershine.

9. Teak
Hva skal egentlig gjøres med teak? Her strides de båtlærde. Teak trenger faktisk ikke behandling for å ikke råtne, så å sette inn teak med olje har mest en kosmetisk effekt. En fordel ved å ikke sette inn teaken, er at det ikke blir glatt. Hvis du velger å olje, kjøp en egnet olje og følg instruksjonene.

10. Propell
Aluminiumspropeller kan du spraye med bunnstoff som er spesiallagd for aluminium og drev. Skrap av løse elementer, puss med sandpapir til overflaten er jevn, og rengjør med tynner og lakk. Hvis du oppdager skader på én eller flere propeller, så bør disse repareres av en fagmann.

11. Drevet
Før du begynner på drevet, burde du gjøre en grundig jobb med bakplata. Når det er gjort bør du fjerne ujevnheter og gammelt bunnstoff med et slipepapir. Rengjør med tynner, og dekk til alle delene som du ikke skal lakke. Spraylakk fungerer flott!

Sørg for at monteringen av drevet gjøres etter boka. Hvis du er usikker på hvordan du skal gjøre dette, burde du få en fagmann til å gjøre det. Og husk at belg skal skiftes med jevne mellomrom.

11. Loggivere
Vær varsom og husk at giveren til ekkoloddet ikke skal stoffes. Du rengjør giverne ved å skrape dem forsiktig rene. Bruk fartsloggen til å kontrollere at hjulet løper lett, og smør litt fett på o-ringene før montering.

Gå båtsesongen trygt i møte, sjekk pris på båtforsikring

Innvendig båtpuss

Få gode tips til den innvendige båtpussen, slik at du raskere kan komme deg ut på sjøen. 

Les mer

Spar penger på båtførerbevis

Ta kurset som gir deg den kunnskapen du trenger for å kunne få båtførerbeviset. Som If-kunde betaler du kun 590 kroner for kurset (normal pris er 1480 kroner).

Les mer

Securmark tyverimerking

Hvert år stjeles et betydelig antall fritidsbåter i Norge. Securmark tyverimerking bidrar til at færre båter stjeles, og gjør det lettere å finne igjen båten.

Les mer