Offline o'clock

Vi sover mindre enn noensinne. Over halvparten av oss sjekker mobilen eller nettbrettet før vi skal sove, og det blå lyset fra skjermene hindrer produksjonen av melatonin, kroppens naturlige søvnhormon. For å bekjempe søvnmangel som fører til dårligere helse og ulykker, lanserer vi nå Offline O’Clock.

Offline O'Clock starter 22:00 Det er Offlice O'Clock

Offline O'Clock om:

If Offline O'clock

et søvneksperiment
 

Hvordan gikk det?

  •  
    Jeg tror jeg sover mye bedre...
     
    Jeg tror jeg sover mye bedre...
  •  
    Det var vanskeligere enn jeg trodde, men vil fortsette
     
    Det var vanskeligere enn jeg trodde, men vil fortsette
  •  
    Jeg sover bedre og stresser ikke om natten lenger
     
    Jeg sover bedre og stresser ikke om natten lenger
  •  

Fakta om søvn

  • Mangel på søvn øker risikoen for å bli utsatt for ulykker og ca. 20 prosent av alle trafikkulykker er søvnrelatert. En sjåfør som ikke har sovet på 24 timer har like dårlig reaksjonsevne som en person med én promille alkohol i blodet.
  • Når vi sover for lite, svekkes immunforsvaret, og vi blir fortere syke. Søvnmangel er også en vanlig årsak til sykdommer som hjerte- og karsykdommer, diabetes og depresjon.
  • Et voksent menneske trenger ca. 7,5 timers søvn per natt, og det er bare 5 % av oss som klarer seg med bare seks timers søvn. I dag sover vi i gjennomsnitt én time mindre per natt, enn for bare 30 år siden.
  • En av tre nordmenn har problemer med å sove og hver fjerde nordmann lider av søvnmangel.

Gå offline kl. 22 du også!

Få bedre søvn allerede i natt ved å unngå alle typer skjermer etter kl. 22, og få med vennene dine til å gjøre det samme. Jo flere som gjør det, desto enklere er det for alle. 

I samarbeid med

I løpet av to uker skal flere kjente profiler i sosiale medier prøve å logge av klokken 22. Sjekk hvordan det går på deres egne blogger, Facebook- og Instagramkontoer.

Terje Sporsem

instagram.com/terjesporsem

47 103 følgere 

Anette-Marie Antonsen

instagram.com/anettemarie.no

89 141 følgere

Thale Myhre

instagram.com/thalemyhre

2 023 følgere

Marna Haugen

www.komikerfrue.no
instagram.com/komikerfrue

168 000 følgere

Lene Orvik

www.leneorvik.no
instagram.com/leneorvik

83 200 følgere

I motsetning til å lese en bok før du legger deg, vil det blå lyset fra skjermen forhindre produksjon av melatonin, kroppens eget søvnhormon.

Søvnige tips

Sosiale medier

Autorelaxed er en tjeneste som gjør det mulig å legge inn auto-svar for både Facebook og Twitter. Du bestemmer selv når svaret skal være aktivert.

Blått lys

Appen Bluelight Filter Night Mode for Android reduserer det blå lyset fra skjermen din automatisk om kvelden. Har du iPhone, kan du legge til en lignende funksjon via Innstillinger > Skjerm og lysstyrke > Night Shift.

Ikke forstyrr

Bruk ”Ikke forstyrr” for iPhone, for å unngå å bli distrahert av vibrasjon og lyder. Innstillingen kan for eksempel være aktivert mellom kl. 22 og 07.

Lær mer om søvn

Ekspertens beste søvntips

Møt vår søvnekspert og få hennes beste tips.

Helsetelefonen gir deg råd om søvn

Ring 02401 og få svar på det du lurer på.

Ta vare på det viktigste du har

Med personforsikring skaper du trygghet for dine nærmeste.

Vi sover stadig mindre

Smarttelefoner har skylda. Men små endringer kan gi deg en helt ny hverdag.

Vil du bli kunde hos oss?