Slik får du hjelp etter brannen i parkeringshuset på Sola

Ifs skadesjef Inge Oksvik beroliger bekymrede If-kunder som nå lurer på hvordan hverdagslogistikken skal gå opp: - Vi ordner dette for deg, sier han.

TekstIf-redaksjonen
FotoIf
Dato09.01.2020

Ifs skadesjef Inge Oksvik beroliger Ifs bilkunder etter brannen på Sola.

Situasjonen i parkeringshuset på Sola er fortsatt uoversiktlig flere døgn etter storbrannen. Mange biler er skadet eller ødelagt. I tillegg er selve parkeringshuset skadet, og det kan derfor være vanskelig å hente biler ut av bygningen.

If Skadeforsikring anbefaler likevel kundene om å ta situasjonen med ro: Kundene vil få hjelp, selv om situasjonen er uavklart.

– Ta kontakt med oss. Vi ordner dette for deg. Du setter deg i en leiebil eller taxi på flyplassen, og så skal vi ordne bilen din, sier Inge Oksvik.

Har “flyttet kontoret” til flyplassen

– Vi er fysisk på Sola flyplass store deler av uken og hjelper til, sier han. If-kunder får vite hva de skal gjøre allerede ved ankomst, og både skadebehandling og takst kan i stor grad skje på stedet.

Usikker på vilkårene i bilforsikringen din? Les mer her

Teknisk motorinspektør Geir Sandnes og takstleder Lars-Helge Ørland var på Sola for å hjelpe kunder morgenen etter storbrannen i parkeringshuset.

Lars-Helge Ørland er takstleder for motor i If og en av dem som møter If-kundene personlig på Sola.

– Vi opplever enormt fornøyde kunder som blir hjulpet her ute på flyplassen, forteller han.

If hjelper kunder med å vurdere skader og sørger for tauing og rensing hvis det er sot på bilen. Sot på bilen kan nemlig tyde på sot i klima- eller ventilasjonsanlegget, noe som er vanskelig å rense i etterkant. Sot kan dessuten skade lakken, og du bør derfor ikke vaske bilen din selv. If har avtale med et bilpleieselskap som hjelper kundene fortløpende.

De fleste oppgjørene etter brannen kan gjøres raskt. Allerede dagen etter brannen var de første bilene ferdig renset, og de første kundene har fått utbetalt erstatningsbeløp.

Den første bilen var ferdig renset ett døgn etter at brannen brøt ut i p-huset på Sola.

Slik tar du kontakt

Her er informasjon hvis du rammet i brannen:

  • Kasko og delkasko dekker tap og skader på bilen. If bistår når bilen må tauses, renses eller poleres. Husk at det er en egenandel på bilforsikringen. For de fleste ligger denne egenandelen på 4000 kroner.
  • Du kan melde bilskade direkte på nett her.  Du kan også kontakte oss på telefon 21 49 24 00 hvis du trenger å snakke med oss.
  • Hvis du er på Sola, så husk at det er mange som tar kontakt, de hjelper så raskt de kan.

Trenger du leiebil?

If og Hertz har satt opp felles stand i ankomsthallen. Vi hjelper med transport fra avgangshallen på Sola til Hertz-kontoret der du henter ut leiebil.

NB: Det er stort press på leiebil denne uken, og samarbeidspartnerne våre jobber med å hente inn flere biler fra store deler av Sør-Norge. Noen kunder må regne med å bruke andre transportmidler hjem fra flyplassen.

Noen biler er totalskadet etter den voldsomme brannen i parkeringshuset på flyplassen i Stavanger.

Kasko dekker leiebil i ti dager. Fordi det tar lang tid å få oversikt over skadene, vil vi hjelpe deg utover vilkårene hvis du har behov for det.

Vær klar over at delkasko i utgangspunktet ikke dekker leiebil. Hvis du lurer på hva delkasko dekker, kan du lese mer her. Vi vil prøve å bistå deg utover vilkårene så langt vi klarer.

Du trenger et skadenummer for å hente leiebil hos Hertz. Ring oss på 21 49 24 00, eller snakk med rådgiverne på Sola.

Tema

Nyheter
Bil
Bilbytte
MC