Marit brakk ryggen på Bali

Den etterlengtede ferien ble til et mareritt da Marit Holm falt og skadet seg ved bassengkanten.

TekstIf Magasinet
FotoPer Annar Holm
Dato29.06.2020

De første dagene etter ulykken var Marit på sykehus på Bali, der ulykken skjedde.

En solseng ved bassenget er for mange symbolet på drømmeferien. Men ulykker kan skje når vi minst venter det: Marit Holm (68) ble alvorlig skadet på Bali.

Brakk ryggen under solsengen

Planen for Bali-turen var rolige dager, god mat og turer. I to uker nøt Holm den perfekte ferien. Men på dag 15 gikk det helt galt:

– Jeg skulle snu solsengen ved bassenget. En ansatt ville hjelpe meg, men han bar på noe, og jeg tenkte at jeg kunne ordne opp selv, forteller Holm.

Den spreke 68-åringen hadde snudd på solsengen mange ganger, men skled i et par sandaler. Hun falt i betonggulvet, og den tunge solsengen smalt igjen over henne.

En slik solseng fikk Marit Holm over seg i den alvorlige ulykken ved bassengkanten

Trodde det skulle gå bra

Smertene var voldsomme. Holm fikk hjelp til hotellrommet, men hun ble bare verre, og ved hjelp av forsikringsbeviset fra Europeiske og guiden i reisefølget ble hun hentet av ambulanse.

– Jeg skrek når noen tok i meg, minnes hun.

To dager senere fikk lillebror Per Annar Holm i Tønsberg en telefon han ikke glemmer:

– Marit lå på sykehus, forteller han.

Per Annar Holm har jobbet mange år i Aftenposten og har erfaring som ambulansesjåfør. Han satte seg på flyet til Bali og opprettet kontakt med Europeiske Reiseforsikring og SOS-sentralen i København.

Holm lå på sykehus både på Bali og i Djakarta i Indonesia før hun ble fraktet hjem med ambulansefly.

Oppdaget fire brudd

Europeiske og SOS-sentralen sendte egen lege til Bali. Heldigvis var ingen nervebaner skadet, noe som kunne ha gitt lammelser. Men  skadene var alvorlige, med fire brudd i ryggen.

Holm måtte derfor til sykehus i Jakarta med ambulansefly. Hun ble fulgt av lege, flere sykepleiere og lillebror Per Annar. Der ble hun lagt inn og stabilisert for å forberede reisen hjem.

Forsinket av korona

Reisen hjem gikk rundt halve jorda. Marit ble fulgt av broren og av helsepersonell fra ambulansefly-selskapet.

Men samtidig som Holm kom til Jakarta, slo korona-epidemien ut for fullt. Flyselskapene krevde bevis på at Holm-søsknene var virusfrie, men korona-tester var umulig å få i Jakarta. Misforståelser mellom Europeiskes sentral i Bangkok og det vesle reisefølget i Jakarta førte til at hjemreisen ble forsinket.

– Ulykken skjedde rett og slett til feil tid og på feil side av jordkloden. På et tidspunkt var jeg  redd jeg ikke skulle komme hjem, sier Marit Holm.

Reisen hjem fra Jakarta tok mer enn 20 timer, og underveis ble det byttet mannskap.

Reisen hjem på båre varte i 20 timer og gikk rundt halve jordkloden: Fra Jakarta til Colombo på Sri Lanka, videre til Muskat i Oman med flybytte og videre til Tyrkia. Der kom nytt flypersonale om bord. Så bar det mot Norge. På ambulanseflyet ble hun fulgt av både sykepleiere og broren.

Fortsatt innlagt

– Da gråt jeg. Det var en lettelse, forteller Marit Holm.

Hjemme i Tønsberg ble det funnet flere brudd. Drømmeturen endte med fem uker sengeliggende og nær ti uker med korsett, sykehus og hjemmesykepleie for å klare hverdagen. Nå kan Holm gå med rullator og klare det meste selv.

Per Annar Holm har vært på mange vanskelige oppdrag for Aftenposten. Turen for å hjelpe søsteren hjem, skiller seg likevel ut.

– Jeg får vondt i ryggen, og jeg blir jo sliten. Men sammenliknet med de første dagene på Bali etter ulykken, har jeg det kjempebra!

Brorens tilstedeværelse har betydd utrolig mye.

– Per Annar er verdt sin vekt i gull, slår hun fast.

– Skjønner ikke at noen drar uten forsikring

Marit Holm er opptatt av å få frem hvor viktig det er å ha reiseforsikringen i orden.

Lillebror Per Annar Holm er glad for å ha Marit hjemme igjen. – Jeg har tatt passet hennes, spøker han.

– Det var ikke flaks som gjorde at jeg hadde reiseforsikring, det var langtidsplanlegging, sier hun.

 – Hva tenker du om at noen tar sjansen på å dra uten gyldig reiseforsikring? 

– Ikke gjør det. Nei nei! Bli hjemme! sier Holm.

Hjemreisen koster millionbeløp

Den samlede kostnaden for sykehus og ambulansefly er på over 2 millioner kroner, ifølge Europeiske Reiseforsikring.

Vi hjelper jevnlig kunder hjem etter sykdom og skade. Vi gjør så godt vi kan, uansett kostnad. Det eneste vi krever, er at de har en gyldig reiseforsikring, sier Karoline Forsberg Høiby, som er leder for produkt i If og Europeiske.

– Hjemreise med ambulansefly er noe av det mest kostbare vi gjør for kundene våre, og det er kanskje den viktigste grunnen til at alle bør ha reiseforsikring. Det er vel ingen som kunne ha betalt dette selv på strak arm.

– Er dette den dyreste skaden dere har hatt?

– Nei, det er det ikke. Men saken viser hvor viktig det er med reiseforsikring. Vi er veldig glade for at kunden vår er trygt hjemme.

Lurer du på hva reiseforsikringen dekker, og hva som er forskjellen på Super og Standard reiseforsikring? Les mer her.

Lurer du på noe rundt avbestilling av reiser i forbindelse med korona? Her finner du mer informasjon.

Hvis man har vært syk eller skadet og planlegger en reise, bør man ta helsetesten for å se om man dekkes av reiseforsikringen. Ta helsesjekken her!

Reiseforsikring