Pappa ringer Helsetelefonen

Ta legebesøket hos Helsetelefonen

Har barnet utslett? Feber? Dårlig appetitt? Ring Helsetelefonen, og snakk med sykepleier eller lege når og hvor det passer deg.

TekstIf-redaksjonen
FotoShutterstock / NTB scanpix
Dato13.09.2019

Virker barnet ditt utilpass, dukker det alltid opp mange spørsmål. Små barn kan ha vanskelig for å forklare hva som feiler dem, og det er vondt å lure på om det er noe alvorlig eller ikke. Mange tar turen til legen for sikkerhets skyld.

Men, i mange tilfeller er det ikke nødvendig med legehjelp. Ikke sjelden får du beskjed av legen at du må ta tiden til hjelp, sammen med eventuelle råd om hva du kan gjøre hjemme for å hjelpe barnet ditt. Tips som du egentlig kunne fått via telefon.

Fastlegen kan imidlertid være vanskelig å få tak i på telefon. Og de som betjener telefonen hos legevakten har det ofte travelt, og har sjelden tid til lengre samtaler. I mange tilfeller velger de derfor å be deg møte opp på legevakten for å få en medisinsk vurdering, i stedet for å stille mer inngående spørsmål.

Hvorfor trenger du barneforsikring?

Helsetelefonen er åpen døgnet rundt

Med tilgang til Helsetelefonen slipper du unødvendige turer til legevakten eller fastlegen. Da kan du ringe og snakke med erfarne sykepleiere 24 timer i døgnet, året rundt. De svarer på spørsmål og kan gi råd om behandling.

De kan ikke gi deg en diagnose, men de kan få en lege til å ringe deg opp hvis det er nødvendig. Med barneforsikring i If har du gratis tilgang til Helsetelefonen.

Beregn pris på barneforsikring

Tid til både små og store spørsmål

Sykepleier hos Helsetelefonen, Sonja Magnerud

Sonja Magnerud, sykepleier hos Helsetelefonen. Foto: If

Sonja Magnerud er klinisk spesialist i sykepleie, og er en av sykepleierne du kan få snakke med hos Helsetelefonen. Hun har jobbet i Helsetelefonen i 13 år, og har tidligere erfaring fra både legevakt og sykehus.

– En av de store fordelene med Helsetelefonen er at vi har tid til å snakke. Vi får spørsmål om alt fra barnemark og øyekatarr til utslett og fallskader. Vi kan hjelpe deg å avgjøre om barnet ditt trenger legehjelp eller ikke, ved å fortelle deg hva du bør sjekke. Og hvis det ikke er alvorlig, kan vi gi råd om hva du som forelder kan gjøre selv.

Hun anslår at rundt halvparten av telefonene de får inn, er tilfeller som kan behandles hjemme.

Hva kan helsetelefonen hjelpe deg med?

Feber

Et av de vanligste temaene, er feber. Feber i seg selv er ikke en sykdom, men et symptom på en infeksjon i kroppen. Derfor stiller sykepleieren mange forskjellige spørsmål om eksempelvis allmenntilstand og matlyst for å prøve å finne ut hvor alvorlig det er.

– Feber kan medføre mange ekstra plager som hodepine og slapphet, som ikke nødvendigvis henger sammen med sykdommen, forteller Magnerud.

– Derfor er det første rådet å gi barnet febernedsettende. Hvis feberen ikke går ned innen en viss tid, ber vi dem om å kontakte lege eller ringe oss opp igjen for en ny vurdering.

Omgangssyke og mageproblemer

Oppkast og diaré er ikke uvanlig hos barn. Men det kan likevel være en kilde til uro, spesielt hos småbarnsforeldre.

– En lege kan sjelden gjøre noe med omgangssyke, det må få lov til å gå sin gang. Men vi kan gi tips som for eksempel å koke opp vann med sukker og salt for å roe magen og holde væske- og saltbalansen oppe, forteller Magnerud.

Hoste og forkjølelse

Øvre luftveisinfeksjoner er også noe de får mange telefoner om. Hoste, snørr, i noen tilfeller kombinert med øreverk. Dette er som regel virus, som ikke legen kan gjøre noe med. Men det finnes råd som kan gjøre det bedre for barnet, som å heve hodeenden av senga. Det kan blant annet gjøre det lettere for barnet å puste gjennom nesa.

– Øreverk i sammenheng med tett nese kan ofte lindres ved hjelp av nesespray eller slimhinneavsvellende tabletter. For barn under to år, kan saltvannsdråper eller -spray brukes, tipser Magnerud.

Øke kompetansen til foreldrene

Små barn blir ofte syke og de kan fort falle og slå seg litt. Og selv om det meste kan fikses med et plaster og litt kjærlighet, kan noen praktiske råd fra erfarne sykepleiere komme godt med i de tilfellene hvor du er usikker på hvor alvorlig situasjonen er.

– Helsetelefonen ønsker å heve kompetansen til foreldrene og gi dem trygghet i å vite hva de kan ordne selv, og når de må gå til legen. Da slipper foreldrene unødvendige bekymringer og barnet slipper unødvendig stress.

Les hvorfor barnet ditt trenger barneforsikring