Garanti om hurtig behandling

Helseforsikringen ble gull verdt

Da hjerteflimmeret meldte seg i oktober 2012 var helseforsikringen fra If, som arbeidsgiveren til Nils Opsahl hadde kjøpt, gull verdt.​​​​​​​

– Jeg kjente på hjerteflimmeret i syv-åtte uker. Det var ekkelt, jeg lå hele natten og «vibrerte». Det gjorde at jeg sov lite, og ble naturlig nok uopplagt på jobb på dagtid, forteller Nils Opsahl som jobber i Nordic Management.
– Ble du redd?
– Jeg er ikke en bekymret person av natur, men det var ubehagelig. Etter noen uker ble jeg kalt inn til en elektrisk «restart» ved UNN, Universitetssykehuset i Nord-Norge, sier han.

«Restarten» var til kortvarig hjelp. Opsahl forteller at den virket i tolv timer. Hjerteflimmeret meldte seg på nytt, og det var da han ringte til If.

– To uker etterpå fikk jeg time til operasjon, sier Nils Opsahl.

Lavere sykefravær

Nils Opsahl valgte å gjennomføre operasjonen ved Vardeklinikken i Danmark.

- Jeg sjekket inn på sykehuset på ettermiddagen. Klokken 7 morgenen etter ble jeg trillet inn til operasjon, og klokken 12 våknet jeg igjen. Jeg ble på sykehuset til dagen etter.
– Hvor lenge var du sykemeldt etter inngrepet?
– Null dager. Jeg kunne sikkert blitt sykemeldt en ukes tid, men var tilbake på jobb dagen etter. Jeg følte meg frisk og ønsket å komme raskt tilbake på kontoret, sier han.

God løsning for samfunnet

Av de 51 personene vi sendte til Vardeklinikken for ulike former for hjerteoperasjoner i 2013, var 28 til såkalt ablasjon. Det var dette Nils Opsahl fikk gjennomført for å bli kvitt hjerteflimmer.

– Hjerteflimmer er den største risikofaktoren for å få blodpropp og hjerteinfarkt sier Nils Opsahl. Så dette var en god løsning for arbeidsgiver, meg og ikke minst samfunnet i og med at jeg fikk rask og god behandling, og kunne komme hurtig tilbake fit for fight. Dette er ikke å snike i helsekøen, ettersom inngrepet ble gjennomført på et privat sykehus.
– Og nå er du frisk som en fisk?
– Ja. Jeg var inne til sjekk ved UNN, og det ble konstatert at alt var i orden.

Ingen stor kostnad

Nordic Management har kjøpt helseforsikring for en del av sine ansatte. En ordning de garantert skal videreføre, i følge Opsahl, som er konserndirektør i selskapet.

– Åpenbart. Det er ingen stor kostnad, og så vidt jeg vet er jeg den andre i bedriften som benytter meg av forsikringen. Kostnaden er noen hundrelapper i måneden, men gjør at jeg er usedvanlig trygg på at jeg får den hjelpen jeg trenger.
– Hva om du ikke hadde hatt helseforsikringen? Ville du vært frisk nå?
- Hvis jeg skulle ventet på behandling i det offentlige helsevesenet hadde jeg nok hatt plagene fortsatt, spekulerer han, og tror at han fortsatt hadde vært nødt til å vente i kø på behandling her i Norge.