Astrid Valen-Utvik

Valen-Utvik

Kritiserte sin første kunde

Astrid Valen-Utvik fikk sin første kunde ved å blogge om deres dårlige service. Nå hjelper hun dem med å skape engasjement i sosiale medier.

For tre år siden var siviløkonom og blogger Astrid Valen-Utvik på jakt etter møbler til sitt nye hjem på Nesodden. Turen gikk innom en nystartet møbel- og interiørkjede, Home & Cottage. Vel hjemme igjen kunne hun ikke dy seg – den dårlige servicen hun nettopp hadde fått, måtte ut på bloggen. Home & Cottage overvåket bloggsfæren og fanget opp Astrids utspill. I sin neste inspirasjonskatalog takket de bloggere for ris og ros, og nevnte blant annet Astrid sin blogg.

Jeg ga dem kudos for at de tok både ris og ros seriøst, og sendte over noen konkrete tips på annet jeg mente de kunne gjøre i sosiale medier, for å gå i enda tettere dialog med markedet sitt. Home & Cottage ble dermed min første kunde. Jeg forstod etter hvert at det var få selskaper som kunne tilby min kompetanse innen veiledning og hjelp i sosiale medier, både med innholdsproduksjon og det å etablere sin egen stemme i de sosiale kanalene, forteller Valen-Utvik.

Valen-Utvik har alltid hatt lyst til å starte noe eget, og trives veldig godt med fleksibiliteten hun har i dag. I løpet av de tre årene hun har drevet Valen-Utvik, har hun aldri vurdert å legge ned.

– Jeg har tjent penger på dette fra dag én og bruker ikke penger på markedsføring. Med god forretningsmodell og fornuftig prising av produktene, samt vårt lave kostnadsnivå, har risikoen ved oppstart vært liten, forteller Valen-Utvik.

I retrospekt ser hun at noe av det viktigste hun gjorde, var å involvere andre folk tidlig i prosessen med å starte opp eget selskap. Det å ha noen å teste ideen på før lansering og å snakke med folk som kan gi gode råd tror hun er fornuftig.

– Rådfør deg med andre gründere for å få deres beste tips, og undersøk markedet skikkelig for å avklare om etterspørselen og betalingsviljen etter ideen din er der. Hvis du i tillegg har en fornuftig forretningsmodell og prising, har du kommet langt, sier hun. Vi hjelper bedrifter med alt fra A til Å i sosiale medier. Vi er bedriftens stemme på f.eks Facebook og Twitter og gjør alt det operative for dem.

Jeg har bakgrunn som siviløkonom, men hadde en blogg som hobby, og har alltid likt ny teknologi.

Startet selskapet i desember 2009

Startet med at vi skulle kjøpe hus på Nesodden og dro innom interiørbutikken Home & Cottage for å se på møbler osv. Da fikk vi enormt dårlig service, og jeg blogget om det i etterkant. De plukket opp denne kritikken og nevnte min blogg. Takket for innspillene. Jeg tenkte at disse har skjønt det! Og tok kontakt med dem fordi jeg tenkte jeg kunne hjelpe dem enda mer. De ble min første kunde.

En god del av dem som tar en slik utdanning som meg tenker at det å gjøre noe eget en gang hadde vært veldig kult. Men så tenker man at man ikke kommer til å tjene noe de første 2-3 årene, jeg har tre små barn – det er ikke drømmesituasjonen. Men det er veldig produktavhengig. Jeg selger timene mine, har ingen store kostnader og kan endre raskt. Det var ikke så stor risiko.

Det å lage sitt eget er det ultimate opp i det hele. Jeg må gjøre alt fra det kreative til det praktiske. Alt ligger på meg. Leier inn frilansere når det er for mye å gjøre. Viktig å ha en fleksibel hverdag for meg, får prioritert ungene.

Aldri vurdert å droppe det eller legge ned

Etter 10 måneder ansatte jeg mannen min. Det var en enorm etterspørsel og jeg trengte ikke drive oppsøkende virksomhet i det hele tatt. Det er jo spørsmålet for meg, om jeg skal satse med flere ansatte eller holde det på dette nivået. Det er veldig stor etterpørsel. Jeg vil gjerne satse, men beholde fleksibiliteten.

Tjent penger fra dag 1

Har hatt bekymringer i forhold til myndigheter og det støtteapparatet. Merkelig at ikke stat, kommune eller fylket har flere ordninger for nystartede bedrifter som hjelper dem. Mange starter opp, men få er i live etter tre år. Veldig dumt.

Råd til andre

  • Rådfør deg med andre!
  • Ha en fornuftig plan – finn ut om det er etterpørsel etter produktet ditt
  • Test det ut på forhånd
  • Finn en å rådfør deg med – ikke kommunene, men en annen grunder
  • Ta bort det som er tull, gjør det som er gøy, la andre gjøre det du ikke kan

Besøk Astrid Valen-Utvik sin blogg for mer glede og inspirasjon